Cu o prezență în peste 140 de țări, peste 10.000 de angajați, un venit de peste 2,7 mld. Euro (2010) și numeroase contracte de colaborare și sponsorizare, gigantul Puma își menține una dintre cele mai importante poziții în industria sportivă de mai bine de șapte decenii. În prezent, începând din anul 2007 grupul este deținut majoritar de către producătorul francez de bunuri de lux PPR, cel care deține printre altele și brandul Gucci.

 

Cei doi frați Dassler care au pus împreună bazele unei firme de încălțăminte sportivă în anii 1920 au devenit, din parteneri în afaceri, rivali, fiecare dintre ei punând apoi bazele a două companii ce aveau să crească până la a deveni numerele doi și trei în industria de profil de azi (locul întâi fiind ocupat de gigantul Nike).

 

Istorie și rivalitate

Frații Adolf și Rudolf Dassler au început să producă pantofii sport într-un mic atelier din spălătoria mamei lor din localitatea germană Herzogenaurach din Bavaria, începând cu anii ‘20 ai secolului trecut. În decurs de câțiva ani firma lor își crease deja un renume serios, majoritatea atleților din Germania alegând să folosească încălțămintea sport creată de aceștia. În scurt timp au atins succes și mai mare, care a culminat cu câștigarea a patru medalii de aur la probele de alergat de către legendarul sportiv Jesse Owens. Acesta a purtat pantofii creați de către frații Dassler la jocurile Olimpice desfășurate în Germania în 1936. La aceeași competiție, alți șapte sportivi de talie mondială au câștigat medalii sub culorile aceleiași firme, între care șapte de aur și cinci de bronz. 

În timpul celui de al doilea război mondial cei doi frați s-au alăturat Partidului Nazist iar firma lor, Gebruder Dassler Schuhfabrik (Geda pe scurt) avea să înceapă să producă echipamente de război. După terminarea războiului a intervenit însă celebra rivalitate dintre ei, care a dus la crearea a două firme separate. 

Linia creată de către Adolf Dassler s-a dezvoltat sub denumirea de Adidas, pornind de la inițialele acestuia, în timp ce Rudolf a creat firma ce avea să se denumească în scurt timp PUMA.

Deși există multe ipoteze privind motivele disputei lor, nu se știe nici până la această oră care au fost motivele exacte pentru care cei doi frați au decis să meargă pe linii separate în afacere. Se vorbește despre gelozii sau trădări familiale ori neînțelegeri pe teme politice, însă nici moștenitorii celor doi nu știu sau nu doresc să dezvăluie nimic despre aceste dispute.  

Puma, brand și identitate

În anul 1948, odată cu colapsul firmei producătoare de pantofi sport a celor doi frați ia ființă firma PUMA, înființată de către Rudolf Dassler în același oraș german în  care ambii frați își începuseră activitatea. Deși separate de către râul Aurach, rivalitatea dintre cele două firme se va menține timp de decenii și chiar va diviza orașul în două, cu fani de ambele părți, deoarece majoritatea locuitorilor aveau să lucreze de-a lungul timpului fie în una fie în cealaltă din cele două companii.

ATOM-ul

Încă din primul an de la înființare, Puma lansează în colaborare cu experți o colecție de pantofi sport cu crampoane denumită ATOM. Linia SUPER ATOM lansată ulterior, în 1952, înregistrează primul succes comercial major și marchează debutul unei lungi perioade de colaborare fructuoasă între fotbal și această firmă sportivă. 

În luna mai din anul 1954, sportivii din prima ligă a campionatului german de fotbal aveau să poarte cu toții o versiune îmbunătățită a acestui tip de ghete, denumită BRASIL.

Linia Puma s-a remarcat și în atletism, în 1954 sportivul Heinz Fütterer stabilind un nou record mondial în proba de 100 metri purtând pantofii de alergat ai acestei firme. Comentatorii sportivi ai acelor vremuri au fost printre primii care au făcut legătura între succesele sportivilor de performanță și încălțămintea lor din timpul competițiilor.  

În 1958 brandul reușește să monopolizeze piața de confecții a pantofilor de fotbal din Germania, chiar la Cupa Mondială de Fotbal desfășurată în Suedia gheata Puma fiind purtată de către jucătorii ambelor echipe aflate în finală. Turneul rămâne notabil și pentru că marchează apariția pe scena fotbalului mondial a celui care va fi numit cel mai bun jucător de fotbal al secolului XX, Pelé, ulterior și unul din ambasadorii brandului.

Povestea de succes Puma continuă și în atletism, când partenerul brandului, sportivul Armin Hary, câștigă aurul la Jocurile Olimpice de la Roma din 1960. După încă un deceniu, Puma se poate mândri cu o nouă linie dedicată atleților de performanță și cu o nouă reușită, scrisă în jurul anilor 1970. E vorba de pantofii de alergat MEXICO 1968, care uimesc lumea prin inovația pe care o aduc, și anume talpa cu 68 de peri mici de doar 4 mm lungime în partea din față, îmbunătățire care ajută numeroși sportivi să atingă noi recorduri.

KING și Marketing

Pelé este cel care consolidează încă o dată numele firmei Puma după ce în 1970 câștigă împreună cu echipa Braziliei Campionatul Mondial de fotbal din Mexic, purtând în același timp ghetele cu modelul King. În cadrul acelei finale, ceea ce pentru un jucător pe teren părea un gest absolut obișnuit, și anume legatul șireturilor, era în fapt un act de marketing bine pus la punct pentru a atrage atenția asupra ghetelor sale Puma. Rudolf Dassler este, se pare, unul dintre primii producători care ar fi oferit compensații financiare sportivilor de performanță pentru a-i purta produsele la competițiile la care aceștia participau.

Alți sportivi care au scris istorie purtând modele Puma sunt Diego Maradona, tenismenul Guillermo Vilas și mai recent sprinterul Usain Bolt, iar în 1985 Boris Becker ajută la crearea unor sneakers care-i poartă numele. 

 

Din 1982 Puma intră în colaborare cu designerul de modă Jil Sander, ceea ce îi marchează drumul către piața de fashion. Rihanna devine din 2015 ambasador global al brandului și director creativ pentru divizia de pantofi sport Puma pentru femeile care îndrăgesc stilul atletic în îmbrăcăminte. Linia Fenti x Puma propusă atunci a fost un sell-out aproape instant.

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/puma-dove-sneakers-shoes-3706914/

Logo-ul 

La ora actuală, logo-ul Puma este unul din cele mai cunoscute în întreaga lumea. Totuși puțină lume știe că inițial acesta era mult mai complex, și conținea numele celui care a pus bazele firmei, și o puma care sare prin interiorul literei D. 

 

Logo-ul actual a fost creat de către caricaturistul Lutz Backes în 1967. Conform istoricilor brandului, designerului i s-ar fi propus câte un cent pentru fiecare produs Puma vândut cu logo-ul său, dar acesta a preferat ca și compensație financiară suma de 600 mărci germane, primind în plus și o pereche de pantofi împreună cu o geantă sport pentru creația sa. 

Puma în 2020

Puma a lansat recent (2020) o colecție aniversară în memoria fondatorului Rudolf Dassler, care constă în 9 modele de arhivă atent selecționate, care au fost de mare impact de-a lungul timpului în istoria brandului. Fiecare exemplar a fost ales cu grijă deoarece a reprezentat la timpul său un model clasic de încălțăminte (atât pentru sport cât și pentru stradă), ulterior fiind produs timp de câțiva zeci de ani de la lansarea inițială și reușind în acest fel să treacă testul timpului. 

 

Silueta clasică a modelelor Puma se păstrează și la cele propuse azi, la fel cum se păstrează și brandingul original, acest lucru fiind pe placul iubitorilor de pantofi sneakers vintage și nu numai.

Banner SapunulCheia.ro