Publicatiile de specialitate estimeaza faptul ca, pana la finalul anului, agentiile de publicitate vor investi peste 30 mld. de dolari in native advertising, reprezentand peste 58% din piata totala de digital display. Telefonul inteligent, social media si chiar Amazon sunt cei care au contribuit, in principal, la aceasta schimbare de paradigma, de la publicitatea digitala traditionala la cea nativa.
Mai mult decat atat, directorii de marketing au observat faptul ca publicitatea nativa ajuta brandul sa se pozitioneze in topul preferinfelor clientilor. De cealalta parte, publicitatea traditionala pierde teren, in special din cauza prezentei intruzive in obiceiurile consumatorilor prin strategii agresive de remarketing.
Se poate observa, in ultima vreme, dorinta tot mai mare a clientilor de a interactiona cu brandurile pe care le prefera intr-o maniera autentica si transparenta. Fie ca vorbim despre laptele preferat sau despre magazinul de haine de unde facem cele mai multe cumparaturi intr-un an, ne dorim de la branduri sa ne ajute sa gasim cat mai repede produsele din noua colectie, sa ne invite la activari de brand creative si pline de surprize sau sa ne trimita acasa o felicitare de ziua noastra. Cu cat comunicarea dintre brand si client se face mai direct si bazata pe o abordare umana, cu atat loialitatea acestuia va fi mai puternica si il va recomanda ori de cate ori va avea ocazia, explica Calin Pascu, Manager General Agentia de Print.
Una dintre cele mai eficiente metode prin care o campanie de marketing poate integra, cu succes, publicitatea nativa, este prin intermediul materialelor printate. Astfel, prin print management corect, se va asigura alinierea campaniei din online cu mediul offline, oferind clientilor posibilitatea de a beneficia de aceeasi experienta, indiferent de mediul in care se va intersecta cu brandul.
Mai mult decat atat, analizat intr-un context mai larg, printul are mai mari sanse de a ajunge la clientul care face parte din audienta brandului din mai multe motive: oamenii prefera hartia datorita intregii experiente de lectura pe care o au si care include atingerea hartiei, mirosul paginii, culorile, texturile. De asemenea, tipariturile nu se intersecteaza cu ad blockers, pot fi scalabile si distribuite oriunde, ajungand astfel si in zonele in care internetul nu este atat de raspandit sau de folosit.
Print management in native advertising
First Time Manager – Management Essentials | CODECS Business School
Pe langa adaptarea la un nou rol cu responsabilitati sporite, noii manageri trebuie sa invete sa fie lideri si sa comunice eficient atat cu angajatii din subordine, cat si cu ceilalti manageri sau cu directorii executivi.
Care sunt problemele cu care se confrunta managerii aflati la inceput de cariera si mai ales, cum pot fi acestea rezolvate?
Pentru a afla raspunsul la aceste intrebari si pentru a va dezvolta abilitatile manageriale, CODECS va invita sa participati, in perioada octombrie 2018 – ianuarie 2019, la programul de instruire Management Essentials | First Time Manager.
Timp de patru luni, prin tutoriale in sala, activitati online, simulari si exemple concrete, proiecte individuale si de grup, scoala rezidentiala si examaniare ANC, participantii vor dobandi instrumentele necesare pentru a performa alaturi de echipele lor.
Obiectivele cursului:
Familiarizarea cu responsabilitatile si provocarile rolului de manager;
Motivarea angajatilor din subordine prin delegarea sarcinilor;
Dezvoltarea unor planuri de performanta care sa stabileasca obiectivele realizabile pentru dezvoltarea personala si profesionala a angajatilor;
Abordarea situatiilor de criza intr-un mod calm si increzator, evaluand si formuland planuri de revenire;
Gestionarea diferitelor tipologii de personalitati conflictuale la locul de munca;
Intelegerea importantei unei organizari eficiente si implicarea activa a echipei prin cooperare;
Intelegerea unor analize precum SWOT, STEP pentru o mai buna adaptare la provocarile adresate companiei.
Cui se adreseaza?
Team-leaderilor;
Managerilor aflati la inceput de cariera;
Angajatilor care urmeaza sa fie promovati pe pozitii de management;
Antreprenorilor;
Account Managerilor;
Persoanelor care doresc sa aplica pentru o pozitie de management.
Va invitam sa accesati site-ul CODECS: https://www.codecs.ro/first-time-manager pentru a consulta tematica detaliata.
Pentru mai multe informatii va stam la dispozitie pe www.codecs.ro , la telefon 021.252.51.82/3/4 sau pe E-Mail: training@codecs.ro . De asemenea, ne puteti urmarii si pe Facebook: www.facebook.com/CODECSNetwork sau Linkedin: https://www.linkedin.com/company/codecs/ .
Guardian Glass Europa lansează Glass Analytics, care va înlocui Configuratorul Guardian, pentru o analiză îmbunătățită a performanței sticlei
Guardian Glass Europa aduce îmbunătățiri la suita, larg utilizată a companiei, de aplicații software online – Glass Analytics, sporind capacitatea utilizatorilor europeni de a demonstra avantajele sticlei de înaltă performanță din fațadele clădirilor.
Datorită Glass Analytics, utilizatorii au acces la o singură platformă online (glassanalytics.guardian.com), care găzduiește o mulțime de instrumente de calcul și vizualizare, inclusiv o analiză complexă de configurare, calcule acustice, randări foto-realiste, Building Information Modeling (BIM) și altele.
Glass Analytics este introdus utilizatorilor europeni ca noua platformă Guardian pentru analiza sticlei și a sistemelor din sticlă, înlocuind Configuratorul Guardian, care este de acum dezactivat. Pentru a simplifica și a îmbunătății accesul la instrumentele analitice Guardian, Calculatorul Acustic a fost integrat în Glass Analytics, asigurând utilizatorilor un singur loc pentru analiza detaliată a sticlei și a sistemelor din sticlă.
Fiecare instrument din suita Glass Analytics funcționează ca un ajutor în procesul de selecție a sticlei, ghidând utilizatorul către soluția de sticlă potrivită obiectivelor sale de design din cadrul proiectelor. La fiecare etapă a procesului de proiectare, specificare și construcție, instrumentele furnizează informații specifice despre valorile estetice și de performanță ale sticlei, necesare pentru a satisface cerințele proiectului.
Cu Glass Analytics, utilizatorii pot:
· Calcula valorile de performanță ale sticlei pentru configurări ce pot fi personalizate;
· Determina performanțele acustice ale diferitelor configurări de geamuri;
· Accesa un conținut robust și personalizat în Building Information Modeling (BIM);
· Arhiva calculele proiectului și genera rapoarte deja pregătite pentru clienți.
Dimosthenis Liouris, Managerul Centrului de Consultanță Tehnică Guardian Glass în Europa, declară: “Glass Analytics furnizează soluții de fațade care permit arhitecților, designerilor, procesatorilor de clădiri și sticlă să exploreze posibilitățile estetice și funcționale, îndeplinind, în același timp, cerințele energetice, solare și acustice.
Viziunea noastră este de a aduce valoare pentru clienții noștri și suntem convinși că acest nou software va contribui la aceasta, asigurându-le instrumentele de care au nevoie pentru a înțelege și a specifica combinația de sticlă de înaltă performanță care se va potrivi cel mai bine viitoarelor lor proiecte.”
Metoda de calcul generată prin folosirea programului de configurare Glass Analytics este certificată de organismul notificat KIWA pentru acuratețe, în conformitate cu EN410 și EN673. Datele de calcul sunt preluate din valori certificate pentru a asigura fiabilitatea informațiilor generate pentru utilizarea în proiectarea clădirilor și a lucrărilor de construcție.
Guardian Glass
Guardian Glass, parte a grupului Guardian Industries, este unul dintre cei mai mari producători mondiali de produse din sticlă float, sticlă peliculizată și produse fabricate din sticlă. În cele 25 de fabrici de sticlă float din toată lumea, Guardian Glass produce sticlă de înaltă performanță pentru uz exterior (atât în scopuri comerciale, cât și re-zidențiale) și aplicații din domeniul arhitectonic interior, precum și produse din dome-niul transporturilor și tehnic. Sticla Guardian se găsește în locuințe, birouri, mașini și în unele dintre reperele arhitectonice cele mai semnificative din lume. Centrul de Știință și Tehnologie al Guardian Glass lucrează în permanență să creeze produse din sticlă și soluții noi, utilizând cea mai avansată tehnologie pentru a-și ajuta clienții să vadă ce este posibil – see what’s possible®. Vizitați www.guardianglass.com
Guardian Industries
Guardian Industries, o companie globală cu sediul central la Auburn Hills, Michigan, are în jur de 17.000 de angajați și deservește facilități din America de Nord, Europa, America de Sud, Africa, Orientul Mijlociu și Asia. Companiile Guardian fabrică produse de sticlă float cu un nivel ridicat de performanță, peliculizate și fabricate pentru aplicații arhitecturale, rezidențiale, de interior, din domeniul transporturilor și tehnic și componente de înaltă calitate placate cu crom și din plastic vopsit, pentru industriile automobilelor și camioanelor comerciale. Viziunea companiei Guardian este să creeze valoare pentru clienții săi și societate, prin inovare continuă, cu utilizarea unor resurse minime. Guardian este o sucursală deținută în totalitate de Koch Industries, Inc.
Vizitați guardian.com
Start de business la #BusinessChallenge!
Cea de-a cincea ediție a conferinței Business Challenge a reunit antreprenori, reprezentanți ai IMM-urilor și cel mai important, oameni mânați de pasiune în domeniile în care activează. Evenimentul s-a desfășurat pe parcursul a două sesiuni de discuții, iar invitații au abordat teme din contextul actual de business românesc.
În deschidere, Jean-Luc Scherer, Founder & CEO, Innoopolis și-a îndreptat atenția către cum integrăm inovația în modelul de business pe care îl conducem. ‘În primul rând, când consider că e nevoie de o schimbare, analizez din exterior, dar și din interior. E important să ai privirea de ansamblu. Mă uit la ce e în piață, ce fac competitorii mei, regândesc strategiile și le aplic într-un mod diferit. Fac asta cu propria-mi companie la fiecare trei luni.’ În ceea ce privește atitudinea pe care o avem față de eșecuri, Jean-Luc afirmă că eșecurile se datorează din cauza lipsei de experiență, de cele mai multe ori. Ceea ce este mai important, însă este să accepți eșecul. De fapt este vorba despre un proces de învățare.
În continuare, invitații l-au ascultat pe Liviu Buligan, Director Executiv, SoftOne România, care a vorbit despre inovația în tehnologie și cum se pot adapta companiile mediului actual de business la aceste schimbări: ‘Ritmul în care tehnologia avansează este extrem de rapid, atât de rapid încât poate deveni amețitor. Uneori pare că nici nu ai terminat de implementat o noutate și deja a apărut o nouă generație: un computer mai performant, un telefon mai smart și așa mai departe. Totuși, ce trebuie să întelegem este faptul că adoptarea noilor tehnologii și implementarea acestora în business nu ține de a fi în trend si nici nu reprezintă un obiectiv final sau o destinație. Dacă păstrăm metafora, este vorba mai degrabă despre o călătorie continuă. Dacă un business vrea să crească, ar trebui să utilizeze tehnologii și sisteme ce creează un mediu care permite o reinventare constantă a operațiunilor, proceselor și a structurilor organizaționale, concentrându-se pe a oferi clienților o experiență unică. Mai mult, exploatarea unui sistem ce transformă o afacere precum un Cloud ERP multidimensional permite construirea unei relații mult mai eficiente între angajați, sistem, parteneri de afaceri și o cantitate imensă de date, îmbunătățind în mod direct performanța și productivitatea.’
O abordare din perspectiva entuziasmului, efortului și curajului pe care trebuie să le atribuim business-urilor noastre, ne-a vorbit Dragoș Hâncu, Fondator și General Manager, Amber Studio. Acesta atrage atenția și asupra modului în care alegi să îți conduci business-ul. ‘Noi proiectăm un anumit tip de viitor, încercăm să imprimăm acest lucru în acțiunile pe care le facem, însă nu este 100% în controlul tău să se întâmple conform planului. Dincolo de inovație, machine learning, fă un pas înapoi, privește-te, înțelege contextul în care te poziționezi și acționează în consecință. Fără frică. Acesta este sfatul meu pentru orice tânăr aspirant sau chiar pentru oamenii deja în domeniu.’
Pentru cei cu planuri de business și nevoie de finanțare, a vorbit Ramona Ivan, Director Direcția Relații Externe și Finanțări Structurale, CEC BANK. ‘Încurajez oamenii să folosească Fondurile Europene Nerambursabile, însă luați în considerare că e nevoie de foarte multă răbdare. În același timp, mare atenție când semnăm creditele, abia atunci încep problemele. Nu trebuie să ne relaxăm, ci să fim atenți la tot ce se întâmplă. Experiența mea de 21 de ani m-a făcut să văd multe companii de foarte bună credință care nu și-au implementat proiectele cu succes, pentru că au scăpat anumite aspecte din vedere.’ Ramona a vorbit și despre viitoarele proiecte din următoarea perioadă: ‘Start-UP Nation – prima ediție a fost un succes. În cea de-a doua ediție, Bucureștiul și Ilfovul vor fi mai puțin punctate, asta pentru a încuraja antreprenorii și din alte localități. Totodată, zilele acestea se va lansa programul “Investește În Tine” publicat deja în Monitorul Oficial – proiect care oferă posibilitatea acordării unor “mini-credite” pentru a investi în școlarizare, cărți, activități culturale, plata către grădinițe și școli etc.’ Ramona mai sfătuiește: ‘Asigurați-vă că banca vă înțelege business-ul și, fără îndoială, schimbați banca în cazul în care nu sunteți pe aceeași linie de înțelegere.’
Următorul speaker, Mamas Koutsoyiannis, CEO, Moore Stephens KSC România & Republica Moldova a punctat aspecte legate de mediul de business românesc din contextul actual. Mamas consideră că un business este defapt o provocare – provocarea de a transforma, de a adapta și de a repeta acest proces. Dincolo de faptul că integrarea tehnologiei e importantă, trebuie luat în considerare un alt aspect: oamenii care folosesc aceste tehnologii și tool-uri: ‘Avem inteligență artificială, avem blockchain, avem și cyber security. Însă, cel care înțelege business-ul clientului tău este componenta umană. Nu va fi niciodată eliminată, însă trebuie suficient de bine pregătită pentru a face față provocărilor generate de contextul dinamic.’
Alexandru Holicov, Founder & CEO, Adservio a atins puncte de discuție care ridică mai multe provocări în implementare – pe scurt, Alexandru și partenerul său au dorit implementarea unui proiect educațional în România, lucru care s-a și întâmplat, în cele din urmă. ‘Noi am intrat pe o piață care nu exista. Mai multe companii asemănătoare nouă s-au dezvoltat mult mai mult în străinătate comparativ cu ce se întâmplă la noi. O inițiativă precum Adservio este bine primită în afară, la noi lucrurile se mișcă puțin mai greoi, inclusiv din perspectiva beneficiarilor. E nevoie de deschidere ca să poată înțelege care sunt avantajele. Totodată, cred că părintele trebuie să fie partener în tot acest parcurs, să fie activ în educația copiilor, iar Adservio le oferă deschidere.’
În cea de-a doua sesiune, ni s-a alăturat Rodica Lupu, Fondator, Ingenius Hub care ne-a vorbit despre conceptul de co-creare ca metodă de inovare. Rodica subliniază: ‘Drive-ul principal cu privire la acest concept este obiectivul de marketing. Există mai multe paradigme de co-creare, în funcție de abordare. Cea închisă vizează start-upuri inovative, care sunt după aceea cumpărate, în timp ce în abordarea deschisă te poți folosi de rezultatele partenerilor tăi într-un proces de inovare, însă este destul de dificil de fructificat acest lucru deoarece e greu de protejat proprietatea intelectuală. Noi, la Ingenius Hub creăm un context al co-creației împreună cu foarte multe instrumente de pregătire, pre-incubare și apoi incubare, realizate într-un mod selectiv.’
Despre managementul creșterii propriului business au vorbit reprezentanții Mazars: Răzvan Butucaru, Partner Financial Advisory Services; Georgiana Ion, Senior Manager Financial Advisory Services; Adrian Mihalcea, Manager Financial Advisory Services. Creșterea din interior a unei companii se poate face prin mai multe metode: prin reinvestirea profitului, restructurări de activitate, fuziuni cu alte companii, etc. Creșterea exterioară vizează atragerea unui investitor – fie că e un investitor strategic, fie că este vorba de cooptarea unui business angel.’
Următorul speaker, Bogdan Oprea, Fondator și Președinte, BGS a intervenit în discuție, relatând cum a pornit povestea BGS în 1993: ‘Am pornit de la un experiment cu 63 de euro și o pancartă, de la o idee de a ajuta oamenii. Am chemat ambulanța pentru propriul meu copil, am așteptat foarte mult până aceasta a ajuns. De aici, m-am hotărât să creez o rețea de ambulanțe. În prezent suntem exact cum ne vedeți pe piață și am venit să vorbesc despre pasiune și iubire – pasiunea de a salva vieți și de a mă înconjura de oameni de care am nevoie. În prezent avem peste 21.000 de clienți privați și niciun client de stat. Ca sfat pentru cei care sunt prezenți, în opinia mea, dacă nu vă place ceea ce faceți, începeți să vă gândiți rapid la ceea ce v-ar plăcea să faceți.’
Discuției s-a alăturat Gunița Kulikovska, Founder & CEO, VIVIDLY, care a punctat diferite aspecte în conturarea unui brand. ‘Când construiești o companie, aceasta ia forma personalității tale și cum ești tu construit ca individ. De aceea, odată cu creșterea și dezvoltarea ta, organizația va crește în aceeași direcție către care tu, ca individ te îndrepți. În cazul Vividly, am transpus valorile mele personale în imaginea companiei pe care voiam să o creez: curaj, focus, amprenta umană.’
Yasen Rusev, Co-founder & CEO, ESCREO, un alt promotor al start-up-urilor a vorbit despre inovație la nivelul afacerilor la început de drum. ‘Inovația este o componentă foarte importantă – în definitv, definiția unui start-up se traduce printr-o soluție inovativă la o anumită problemă, fie că vorbim de servcii sau produse. În ceea ce privește expansiunea unei companii la început de drum, nu mai consider acest aspect o provocare – avem Internet, conexiune worldwide, piața nu mai este limitată.’
Sorin Kertesz, Fondator și Director Executiv, Biciclop a intervenit în discuție, abordând tematica impactului social în mediul de business. Acesta a punctat provocările pe care le întâmpini atunci când decizi startul unui business cu impact social – ‘de regulă, viața unui proiect social se încadrează la termen scurt și mediu, asta deoarece finanțarea pentru o astfel de inițiativă de obicei vine din extern și nu vizează perioade extinse.’
În încheiere, Doru Dragomir, Președinte, Camera de Comerț Bilaterală Bulgaria-România ne-a vorbit despre cum putem clădi business-uri în străinătate. Acesta afirmă: ‘În acest demers, cel mai mult se simte frica oamenilor de schimbare. Ce trebuie să iei în considerare atunci când iei decizia de a îți internaționaliza afacerea: cât de confortabil te simți în țara în care vrei să migrezi cu business-ul, care sunt nevoile și obiectivele pe care compania le are, astfel încât să îți poți construi un business plan cât mai aproape de realitate. Odată ce aveți aceste două răspunsuri, mergeți mai departe și vedeți care e situația în piață – studiu de piață, strategia de a intra pe piață, care sunt diferențele culturale, stabilirea clară a perioadei de finanțare.’
Înscrierea la evenimentul BUSINESS CHALLENGE se poate face online, pe site-ul BusinessMark – link, unde puteți regăsi, totodată, mai multe detalii despre eveniment (reduceri de grup, modalitate de înscriere, structură, program, speakeri etc).
Partenerii evenimentului: SoftOne, Mazars, Moore Stephens, CEC Bank, Rent for Comfort.
Eveniment creat cu susținerea: Camerei de comerț Marea Britanie – România, Camerei de Comerț Bilaterale Bulgaria – România, Camerei de Comerț România – Portugalia, Asociației Naționale a Antreprenorilor, Federației Patronatelor Femeilor Antreprenor, Zelist Monitor.
Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.
Parteneri media: AGERPRES, Business24, Ziare.com, Curierul Național, Financial Market, Financiarul.ro, Rbe Connect, PR Box, New Money, Transilvania Business, IQ ADS, SMARK, DeBizz, Jurnalul de Afaceri, Portal Management, Market Watch, Administratie.ro, Global Manager, Gazeta de stiri, Spatiul Construit, PRWave, FEMEI IN AFACERI, 1asig.ro, Moneybuzz, Revista Bulevard, Monitorul de Făgăraș, Matek, Social Media Romania, InTurda Media, InfoOradea, Ziarul Clujean, Aktual 24.ro, Antreprenor in Romania.
Bioacustica liliecilor
Cu ocazia Bucharest Science Festival 2018, Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa” împreună cu Wilderness Research and Conservation vă invită sâmbătă, 29 septembrie 2018 de la ora 19:00 la „Bioacustica liliecilor”.
Evenimentul va începe în sala Atelier a Muzeului si va fi urmat de o serie de activități practice în grădina Muzeului. Cu această ocazie, participanții vor afla informații despre lilieci și modul în care aceștia își folosesc abilitatea de ecolocație pentru a se orienta, pentru a vâna și pentru a comunica.
Participarea la eveniment este gratuită, iar înscrierile se fac pe adresa de email info@antipa.ro în limita a 50 de locuri.
Darwin și revoluția gândirii biologice
Vineri, 28 septembrie 2018, de la ora 19.00, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la evenimentul „Darwin și revoluția gândirii biologice”, realizat în cadrul săptămânii Bucharest Science Festival. Conferința va avea loc în Sala Insectelor de la etajul Muzeului și va fi susținută de către Prof. univ. Dr. habil. Mihai Emilian Popa de la Universitatea din București, Facultatea de Geologie și Geofizică.
Charles Darwin a schimbat definitiv gândirea biologică prin fundamentarea evoluționismului, o revoluție științifică profundă ce a reverberat mult în afara științelor naturii. Ideea că speciile evoluează a schimbat definitiv biologia și i-a acordat sensul firesc. Influența evoluționismului este robustă și în toate științele umaniste, astfel încât întreaga percepție a omului asupra propriei specii s-a modificat radical. Charles Darwin rămâne unul dintre cei mai influenți oameni de știință din istoria omenirii.
Participarea la eveniment este gratuită iar inscrierile se fac pe adresa info@antipa.ro, în limita locurilor disponibile.
Mihai Emilian Popa este geolog și paleontolog, profesor al Universității din București, Facultatea de Geologie și Geofizică, Fulbright Scholar la University of Florida, profesor invitat la Universitatea Claude Bernard din Lyon și Marie Curie Researcher în cadrul University College Dublin. Este specializat în Paleobotanică și Palinologie (studiul plantelor fosile), Stratigrafie și Paleoecologie și predă cu entuziasm Geologia, Paleontologia și Evoluționismul studenților săi din România și din străinătate. Nu în ultimul rând, Mihai este un pasionat comunicator de știință în aceste domenii fascinante.
La Operational HR am dezbătut provocările și tendințele departamentelor de resurse umane actuale!
În prima zi a evenimentului ne-am bucurat de prezența a 150 de participanți, care au avut ocazia de a cunoaște profesioniști din industria HR. Conferința a debutat cu prezența lui Oliver Perkins, Autor, Facilitator și Managing Director, Brainovate, care a destins atmosfera, invitând participanții să se cunoască și să interacționeze. Temele abordate de Oliver au cuprins subiecte precum leadership-ul și emoțiile în context profesional, dar și personal. Invitatul nostru a menționat faptul că la baza principiilor de leadership se află emoțiile, pozitive și deopotrivă cele negative. Esențial este să identificăm momentele și fazele dominate de emoțiile negative, să le identificăm și să le depășim în scop evolutiv. ‘Definiția leadership-ului se traduce prin capacitatea noastră de a îi determina pe ceilalți să depășească momentele dominate de emoții negative. De asemenea, leadership-ul este un proces de ciclicitate, o călătorie – cum străbați parcursul de la negativ la pozitiv.’, a afirmat Oliver.
Cel de-al doilea speaker, Grigoriada Stroe, HR Director, UBISOFT a continuat discuția amintind de employer branding, cum sunt atrași de către companii candidații care fac parte din categoria generației Z și ce este important pentru aceștia să vadă într-o companie când își aleg viitorul job. ‘Generația Z caută unicitate în relația cu angajatorul, să se diferențieze, fiind în permanență conectați la ce se întâmplă în jurul lor. De asemenea, competitivitatea și autenticitatea sunt două caracteristici ce definește tipologia individului din generația Z. De aceea, companiile trebuie să fie flexibile și să fie atente la nevoile angajatului modern.’ Grigoriada a explicat care este procesul de adaptare al companiei la noile cerințe și care sunt metodele prin care reușesc să atragă candidați din industria video game. ‘Este o nevoie constantă în această industrie, așadar am apelat înainte de toate la un survey pentru a afla unde se află candidații noștri, pe ce canale comunică și cum îi putem atrage – am descoperit că este vorba de un mix de comunicare. Îi găsim în principiu pe canalele de social media (Facebook, Instagram, Youtube, dar și media specifică de gaming. Așa că eforturile nostre de a îi atrage s-au concentrat pe aceste canale, dar și în offline. Mai mult decât atât, am aflat că aceștia sunt responsive la provocări, activități care să le antreneze în permanență interactivitatea. De aceea, am lansat o aplicație internă, unde angajații au posibilitatea de a experimenta la un nivel înalt conceptul de gamification în activitatea lor zilnică de la job. Practic, pot comunica transparent cu colegii, primesc și oferă feedback.’
Din perspectiva satisfacției angajaților în cazul unei relocări sau a unei reamenajări la nivel organizațional, am stat de vorbă cu Lucian Opriș, Senior Associate Office Agency, Colliers International România, care este de părere că productivitatea este atunci când un loc de muncă nu se traduce prin presiunea unui loc de muncă. ‘Au apărut din ce în ce mai multe spații de co-working, iar acestea vor continua să apară, deoarece companiile de pe piață sunt competitive în încercarea de a atrage candidații potriviți și de a crește rata de retenție a acestora. Un exemplu bun reprezintă compniile din industria de IT, care oferă beneficii substanțiale angajaților pentru a spori rata de satisfacție a acestora – cum ar fi spațiile special amenajate unde angajații se pot odihni, pot dormi, se pot juca sau pot avea chiar parte de un masaj.’ ca În cazul unei schimbări organizaționale precum relocarea sau reamenajarea, Lucian sfătuiește managementul companiei să ia în considerare această decizie din timp, să își cunoască foarte bine compania și nevoile angajaților și să apeleze la negociere, astfel încât rezultatele obținute să corespundă planului de implementare dorit. De asemenea, Lucian atrage atenția asupra modificărilor de-a lungul timpului a locației clădirilor de birouri din București și aportul angajaților în preferințele optării pentru clădirile de birouri. În prezent, managementul milenial pune pe primul plan preferințele angajaților, asta deoarece vizualizează beneficiile și plus valoarea pe care o aduce business-ului. În același timp, procesul de relocare ar trebui să aducă organizației sentimentul de contribuție a angajaților și de interacțiune între aceștia, plus valoare în recrutare și retenție, colaborare și comunicare, flexibilitate, productivitate și eficiență, inovație și stare de bine a angajaților la locul de muncă.
Cel de-al treilea speaker, Alexandra David, Director Resurse Umane, Frieslandcampina România a continuat discuția din perspectiva culturii organizaționale – ‘Cultura organizațională este esențială în supraviețuirea pe piață – nu se conturează când noi începem să lucrăm la ea, ci este deja acolo. Odată conturată ajută companiile să descătușeze potențialul angajatului. Din punctul meu de vedere, schimbarea sau conturarea culturii organizaționale ar trebui făcută împreună cu angajații – nu șablonați metodele moderne de lucru, faceți schimbarea din interior. Fiecare trebuie să aibă un rol activ, nu pasiv, respectând reciprocitatea și autenticitatea.’
În ceea ce privește importanța brand-ului la nivel intern, Mihaela Rădulescu, Fondator și Consultant de Branding, Innerout – Reputation Management atrage atenția asupra importanței covârșitoare a acestuia, aspect care se traduce în sentimentul de apartenență la un scop comun, valori comune și comportamente acceptate. ‘Brand-ul intern este un instrument de management strategic. 64% din 4.206 de angajați din Germania, UK și US au declarat în urma unui studiu că se simt mai loiali față de business-urile care încearcă să livreze mai mult decât shareholder value. În același timp, din perspectiva generației Z, din 1.726 respondenți americani care au terminat liceul au declarat că ar renunța la 15% din salariu pentru a lucra într-o companie cu care împărtășesc aceleași valori.’ Mihaela amintește etapele prin care o companie ar trebui să treacă pentru a construi și a defini scopul și apartenența organizației: ‘pornim cu auditul intern de percepții, continuăm cu auditul extern de percepții, urmează raportul de concluzii și recomandări și mergem mai departe cu platforma de brand – promisiunea, personalitatea, comportamentul, esența, valorile, misiunea și viziunea organizației și încheiem cu sesiunile de brand engagement.’
Cea de-a doua sesiune a conferinței a adus-o alături de noi pe Gyongyi Hunyadi – HR Manager, VCST Automotive Production, care ne-a prezentat care sunt modalitățile prin care o companie din industria automotive reușește să atragă potențiali viitori angajați și păstrând în același timp ridicat nivelul de retenție. Gyongyi susține că ‘procesul de recrutare e esențial în atragerea angajaților pe care o companie și-l dorește. Noi, la VCST luăm în considerare în strategia de atragere a candidaților și retenție a angajaților de la pachetul salarial și beneficii până la programe de învățare și formare. De asemenea, prin intermediul evenimentelor interne reușim să conturăm și să dăm curs conceptului de employer branding.’
În aceeași notă, am continuat cu Aurelia Szilvassy, HR Manager, Ford, care ne-a vorbit tot despre importanța conceptului de employer branding – ‘Treaba noastră, a oamenilor din resurse umane este să ne înțelegem angajații, astfel încât aceștia să rămână loiali organizației și în același timp, motivați. Astfel, vom aduce multe beneficii companiei din care facem parte – eficiența crescută îmbunătățește starea de bine a angajaților.’
Marian Hanganu, Sales Manager, Romanian Software a abordat tematica discuției din perspectiva recrutării forței de muncă străină, atrăgând atenția asupra evoluției numărului de salariați din România – ‘Dacă în 1990 în România activau 8,155,605 de angajați, în 2017 numărul acestora aproape că s-a înjumătățit, vorbim de 4,902,000 de angajați. Așadar, companiile din România preferă ca soluție pe termen scurt și mediu imigrația.’
Tot prin puterea exemplului, Anca Grezov, HR Country Manager & CEN Competency Manager, DANONE ne-a vorbi despre cum cultura unei organizații reprezintă și este reprezentată de angajații săi – ‘Este vorba de un angajament bi-direcțional care se traduce prin progres social și succes de business: oamenii din Danone sunt cel mai important asset din organizația noastră în atingerea misiunii noastre și adresarea noilor provocări.’ Anca ne-a povestit despre misiunea și proiectele Danone în desfășurare: ‘Danone colectează anual 55 milioane de litri de lapte, majoritar de la fermele din România. Pentru că ne-am dorit să avem materie de calitate din România, în ultimii 15 ani am investit constant în dezvoltarea și susținerea producției locale de lapte, atât pentru ferme mari cât și la nivel de gospodărie, iar unul dintre proiectele care ne este foarte drag, motivul pentru care ne și aflăm aici, este ”O șansă pentru familia ta’. Totodată, Anca afirmă: ‘Responsabilitatea companiei nu se oprește la porțile fabricii – luăm în considerare grija față de oameni și grija față de mediu. În prezent avem 357 de angajați și un turnover mai mic de 10%.’
Din perspectiva situației actuale de pe piața muncii în ceea ce privește managementul talentelor, Luiza Banyai, HR Development Manager, ENEL susține că ‘strategia companiei cu privire la atragerea și creșterea talentelor în cadrul unei organizații este esențială. În egală măsură este important managementul pe care compania îl angajează, dar și setarea metricilor pe care urmează să îi măsurăm. E important să fim orientați către echipă, astfel încât angajații să devină funcționali, autonomi. La ENEL, atragem tineri în cadrul companiei, îi dezvoltăm și îi păstrăm pe cei care aduc valoare companiei. Cum îi atragem? Avem programe specifice pe care le derulăm în universitățile de profil, mizăm mult pe învățământul dual, organizând clase de creștere și formare. Investim în formarea lor ca specialiști – formarea unui inginer într-o industrie utilitară poate dura până la 10 ani, iar plecarea unui manager în care ai investit 2 ani de formare reprezintă 18 salarii brute. De aceea, pentru un nivel ridicat al retenției, trebuie să îi ajutăm să simtă că își aduc aportul într-un fel sau altul.’
Conferința a continuat cu intervenția lui Richard A. McKinnon, Managing Director, WORKLIFEPSYCH LTD., U.K., care a adus în discuție tema flexibilității psihologice la locul de muncă. Richard susține că flexibilitatea într-un context organizațional presupune o gândire ușor adaptabilă și ‘elastică’, iar procesul se rezumă în 3 etape: prezența și conștientizarea stărilor și emoțiilor pe care le trăim, renunțarea la lupta cu gândurile și emoțiile prin adoptarea unei alte atitudini față de acestea și definirea setului de valori pe care să îl aplicăm în mod recurent.
În încheiarea primei zile de conferință, Giovanni Manchia, Lecturer Organisational Change Management, ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT, Netherlands, a vorbit despre managementul talentelor din interiorul organizațiilor susținând că, de obicei, problema în gestionarea acestora se poate traduce prin tratarea tuturor angajaților în același mod, fără să se țină cont de faptul că aceștia au nevoi și abilități diferite. Apoi, managementul unei organizații vede și înțelege de cele mai multe ori talentul printr-o abilitate rară și valorificată la un nivel înalt, fără să țină cont de potențialul celorlalți angajați.
Cea de-a doua zi a conferinței a debutat cu câteva informații și noutăți din sectorul de resurse umane, mai precis cu noutăți legate de provocările strategice ce marchează transformarea funcției de HR în era digitală, studiu prezentat de Elena Badea, Managing Director Valoria și Daniel Drăgan, Managing Partner BusinessMark. În topul celor 5 provocări cu care se confruntă departamentele de HR în prezent au fost enumerate menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților, retenția angajaților cu potențial ridicat și a celor cu performanțe deosebite, crearea unei culturi organizaționale care să ofere companiei un avantaj competitiv, asigurarea competențelor de leadership care să ajute compania în demersul atingerii obiectivelor de business și crearea unui mediu de învățare care să răspundă rapid nevoilor de dezvoltare ale angajaților prin folosirea tehnologiei. Studiul a dezvăluit în egală măsură cele mai importante acțiuni care ar putea fi implementate în cadrul organizației pentru a oferi o direcție mai strategică rolului de HR – actualizarea strategiilor de HR pentru a asigura alinierea cu obiectivele de business, investirea în dezvoltarea angajaților din HR cu focus pe aspecte specifice (cum ar fi competențe noi), măsurarea efectelor specifice programelor de HR, implicarea activă a conducerii executive în implementarea strategiilor de HR, modificarea metodelor de evaluare a profesioniștilor cu rol de HR business partners.
Am discutat despre rolul departamentului de HR în procesele de schimbare la nivel organizațional alături de Ana Afteni, HR Director Italia, Grecia și Israel, RECKITT BENCKISER HEALTH. ’Rata schimbărilor la nivel organizațional crește’, susține Ana, iar ’73% dintre organizații așteaptă mai multe inițiative de schimbare’. În același timp, ‘doar o treime dintre schimbările la nivel organizațional este de succes. Este important ca procesul de schimbare să se facă din interior, alături de angajați – îi implicăm în acest proces, tot ei vor fi cei care vor implementa planul de acțiune, comunicăm cu ei și gestionăm rezistența.’
În continuare, Stelian Bogza, Co-Founder, Benefitonline a ridicat la fileu un subiect destul de des dezbătut în rândul specialiștilor de resurse umane când vorbim despre retenția angajaților și gradul acestora de satisfacție. Stelian susține că perspectivele angajatului modern s-au schimbat, așadar acesta nu se mai lasă convins doar de beneficiul financiar, ci ia în considerare mai degrabă avantajele extra-salariale atunci când se decide asupra unui loc de muncă. În același timp, pe piața forței de muncă industriile care pun la dispoziția angajaților cele mai multe beneficii sunt cele din producție, call-center și IT&Software. În rândul preferințelor, statisticile arată că cele mai râvnite beneficii extra-salariale sunt cadourile, pensile private și vacanțele, iar opțiunile diferă în funcție de generație.
Despre tehnicile hibrid în care organizațiile aleg să se raporteze la angajații lor și cum răspund aceștia la astfel de stimuli motivaționali, am vorbit cu Adrian Sion, HR Manager for Romania & Moldova, LINK GROUP – ‘atunci când contextul din piața muncii este dinamic și retenția angajaților este o provocare, găsesc oportună o soluție precum adoptarea procesului hibrid – mix-ul de responsabilități alocate angajaților. Tendințele angajaților sunt de a avea un job flexibil în ceea ce privește responsabilitățile, de a se dezvolta în mai multe direcții, așadar alegem să ne adaptăm contextului.’
Despre employer branding într-o industrie controversată ne-a vorbit Anca Păun, Talent Acquisition & Employer Branding Manager DACH, Nordics & South Central Europe, British American Tobacco, care a adus în discuție elementul digital în acest proces de employer branding. Anca a vorbit despre tendințele din acest sector, susținând că Facebook încă este un canal folosit, în continuă schimbare – ‘interacțiunea pe pagină continuă să scadă. În același timp, o rată mai bună de interacțiune o au materialele video comparativ cu imaginile statice, iar pentru un engagement optim, paginile ar trebui populate cu conținut în mod constant – 5 postări pe zi, pentru a obține o rată de interacțiune bună.’ Anca mai adaugă faptul că tendințele par să se îndrepte către materialele de tip audio, așadar podcast-urile sunt următoarele canale către care organizațiile și brand-urile ar trebui să își îndrepte atenția.’
Din perspectiva noilor modificări GDPR, Alina Ghiță, Human Resources Director, Pharmafarm & Gedeon Richter Farmacia a prezentat pașii esențiali în implementarea GDPR în HR. Alina consideră că elemenetele cheie care pot analiza procesele interne din toate punctele de vedere sunt formate din angajații departamentelor de HR, juridic și IT. ’Rolul departamentului de resurse umane este esențial și intervine când aducem în discuție cultura organizațională: reașezarea culturală – trebuie să aliniem principiile sistemului de valori, oferim încredere mai întâi la nivelul echipei și transpunem protecția datelor personale în sistemul nostru de valori. Am ales să comunicăm intern noutățile privind modificările GDPR apelând la sesiuni de instruire și dezvoltare continuă, am creat o broșură informativă detaliată în cadrul workshop-urilor de conștientizare.’
Din perspectiva educațională am discutat cu Daniela Buscan, Director, ACADEMY+PLUS BUCUREȘTI, care afirmă că ‘România este în topul țărilor din UE cu o rată ridicată de sărăcie și este aceeași situație și în cazul abandonului școlar.’ Daniela mai adaugă: ‘În momentul de față recruterii se uită mai degrabă la soft skills – gândirea critică, soluții, comunicare asertivă, orientate către găsirea soluțiilor. În ceea ce privește procesele educaționale, am identificat principalele bariere: lipsa încrederii în propriile capacități, lipsa de consiliere vocațională, lipsa contextului dezvoltării potențialului. În același timp, am aflat care sunt principalele motive pentru care un angajat își înaintează demisia – mediul toxic (sexism și context conflictual), salariul, imposibilitatea de a avansa, rutina, situațiile neprevăzute, lipsa de apreciere și programul strict.’
Am încheiat conferința alături de Tim Ackermann, Global Head Talent Acquisition & Experience, LIDL Germany care a adus în discuție practicile de gamification care sunt din ce în ce mai adoptate pe piața muncii. Tim atrage atenția asupra beneficiilor pe care le aduce acest concept în cadrul unei organizații – ‘este o practică foarte eficientă în procesul de învățare la locul de muncă, în același timp e important cum ‘vindem’ un astfel de instrument către board-ul executiv: nu menționa niciodată ‘joc și distracție’, nu vei obține aprobarea pentru implementare.’ Tim mai adaugă faptul că ‘inteligența artificială poate fi, de asemenea, o componentă esențială în procesul de recrutare – noile tehnologii îți permit practic să alegi oamenii potriviți pentru job-urile potrivite și invers. Există deja jocuri care îți arată ce fel de skill-uri ai (dacă ești un bun team player, cât de repede te descurci într-o situație etc.). Google, de exemplu folosește astfel de tehnici pentru angajații lor – aceștia joacă astfel de jocuri, iar apoi echipele de lucru sunt formate din angajați cu aceleași skill-uri.
Evenimentul OPERATIONAL HR a fost organizat de BusinessMark
“Autumn Tax Update Forum” dezbate cele mai importante aspecte fiscale pentru mediul de afaceri
BusinessMark și PKF Finconta au plăcerea să vă anunţe organizarea celei de-a patra ediții a “Autumn tax update forum”, eveniment ce va avea loc pe 5 octombrie 2018 la Bucureşti, Hotel InterContinental, Sala Fortuna.
Evenimentul constituie un prilej de analiză și dezbatere a fiscalității în România și reunește reprezentanți ai Ministerului Finanțelor și experți fiscali.
În cadrul evenimentului se vor dezbate subiecte legate de noutățile legislative cu incidență fiscală: TVA – cazuri practice și jurisprudența recentă a CJEU, inspecția fiscală și contestația, aspecte privind impozitul pe profit, fuziuni transfontaliere, impozitarea la ieșire, societăți străine controlate, noutăți la nivel național și internațional în domeniul prețurilor de transfer, BEPS și alte tendințe la nivel global în taxarea profiturilor.
Printre specialiștii ce vor fi speakeri ai evenimentului, se regăsesc:
• Reprezentanți Ministerul Finanțelor Publice
• Dan Manolescu, Președinte, Camera Consultanților Fiscali;
• Maria Popa, Tax Manager, PKF Finconta Narcisa Chirilă, Tax Manager, PKF Finconta;
• Narcisa Chirilă, Tax Manager, PKF Finconta;
• Nag Nilanjan, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta;
• Tanți Anghel, Specialist Procedură Fiscală.
Printre subiectele evenimentului se numără:
• TVA – cazuri practice și jurisprudența recentă a CJEU;
• Inspecția fiscală și contestația;
• Aspecte privind impozitul pe profit;
• Fuziuni transfontaliere;
• Impozitarea la ieșire;
• Societăți străine controlate;
• Noutăți la nivel național și internațional în domeniul prețurilor de transfer, BEPS și alte tendințe la nivel global în taxarea profiturilor.
Înscrierea la evenimentul Autumn Tax Update Forum se poate face online, pe site-ul BusinessMark – link, unde puteți regăsi, totodată, mai multe detalii despre eveniment (modalitate de înscriere, structură, program, speakeri etc).
Evenimentul este dedicat: directorilor financiari, directorilor generali, controllerilor financiari, consultanţilor fiscali, directorilor economici, directorilor contabili, auditorilor, experților fiscali și contabililor.
“Autumn Tax Update Forum” este un eveniment organizat de BusinessMark în parteneriat cu PKF Finconta.
Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.
Parteneri media: AGERPRES, Business24, Ziare.com, Curierul Național, Financial Market, Financiarul.ro, RBE Connect, PR Box, New Money, IQ ADS, SMARK, DeBizz, Jurnalul de Afaceri, Portal Management, Administratie.ro, Global Manager, Gazeta de stiri, Spatiul Construit, PR Wave, FEMEI IN AFACERI, 1asig.ro, Moneybuzz, Monitorul de Făgăraș, Matek, Social Media Romania, InTurda Media, InfoOradea, Ziarul Clujean, Aktual24.ro.
Despre BusinessMark
BusinessMark este o companie de organizare evenimente business ce îşi propune să ofere mediului de afaceri românesc un spaţiu profesionist de discuţii şi networking. Combinând metode de comunicare şi business matchmaking, BusinessMark oferă clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectându-i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic.
Despre PKF FINCONTA
Grupul Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora, oferim servicii de: audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.
Ateliere lingvistice si treasure hunt la Muzeul Antipa
Sâmbătă, 29 septembrie 2018, Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa” îi invită pe micii naturaliști să pornească într-o aventură pe meleagurile Europei, însoțiți de detectiva Vulpes. Copiii vor participa la atelierele lingvistice „Cum mă cheamă?” precum și la o vânătoare de comori, în cadrul evenimentelor dedicate diversității lingvistice din Săptămâna Europeană a Limbilor.
În peripețiile sale prin Europa, curioasa detectiva Vulpes le va face cunoștință copiilor cu lupul, ursul, șoarecele, nevăstuica, mistrețul, porumbelul, vulturul, rândunica, șarpele sau broscuța de lac, precum și cu multe alte animale ale căror nume le vor descoperi participând la atelierele „Cum mă cheamă?”. Detectivul Vulpes îi așteaptă la ora 10:15 pe copiii cu vârste cuprinse între 5 și 7 ani și la ora 11.15 pe copiii care au între 8 și 10 ani.
În cadrul acestor activități, copiii vor învăța curiozități și lucruri inedite despre viețuitoare, vor afla cum se numesc unele dintre acestea în diferite limbi europene, dar se vor și juca și vor desena găsind culorile reprezentative pentru fiecare animal în parte. Participarea la cele două ateliere este gratuită și se face pe baza înscrierii prealabile pe adresa de e-mail info@antipa.ro, în limita a 15 locuri/grupă.
În intervalul 10:00 – 15:00, micii vizitatori vor avea posibilitatea să participe la „Vulpea se ascunde în cuvinte”, o serie de aventuri şi vânătoare de comori lingvistice pentru copii și părinți la Muzeul Antipa, iar de la ora 15:15 va avea loc o tombolă cu premii pentru cei care au dezlegat enigma vânătorii de comori.
Participarea la vânătoarea de comori se va face pe baza biletului de intrare în Muzeu.
***
Săptămâna Europeană a Limbilor 2018 – Europa e a noastră, să-i vorbim limbile!
Voi câte limbi vorbiţi? În fiecare an, pe 26 septembrie celebrăm Ziua Europeană a Limbilor. Anul acesta, între 21 și 29 septembrie sărbătorim diversitatea lingvistică a Europei nu doar o singură zi, ci timp de o săptămână întreagă, printr-o serie de evenimente speciale dedicate diversității lingvistice.
Se spune că e extraordinar să stăpâneşti mai multe limbi străine! Concret, cum ne ajută acest lucru să ne apropiem de oameni aparţinând unor culturi diferite şi să ne dezvoltăm pe plan personal? Ce se întâmplă în creierul fiecăruia dintre noi atunci când trecem de la o limbă la alta? Ar fi oare posibil, cândva, să vorbim limbi diferite dar să ne înţelegem între noi? Descoperiţi modul în care multilingvismul ne îmbunătăţeşte performanţele mentale și face casa noastră comună europeană mai trainică.
Un eveniment:
EUNIC România / Comisia Europeană, în cadrul « 2018 : Anul European al Patrimoniului Cultural »
În parteneriat cu:
Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa”,
Centrul Național de Cultură a Romilor „Romano Kher”
Organizatori:
Balassi Intézet Bukarest
British Council Romania
Camões – Instituto da Cooperação e da Língua Romania
Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού – Fundaţia culturală greacă
Goethe-Institut Rumänien
Institut Français de Roumanie
Instituto Cervantes de Bucarest
Institutul Cultural Român
Instytut Polski w Bukareszcie
Istituto Italiano di Cultura Bucarest
Sveriges ambassad i Bukarest
Yunus Emre Enstitüsü – Bükreş
Un proiect recomandat de:
Europa FM
Noaptea Cercetătorilor la Antipa
Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” își deschide și în acest an porțile laboratoarelor de cercetare și îi invită pe toți cei pasionați de știință la Noaptea Cercetătorilor. Evenimentul va avea loc vineri, 28 septembrie 2018 între orele 17:00 și 22:00, la sediul din Șoseaua Kiseleff nr. 1.
Specialiștii Muzeului au pregătit vizitatorilor o serie de activități prin care vor dezvălui celor interesați informații și curiozități din tainele meseriei de cercetător.
Ziua de vineri, 28 septembrie 2018, va avea un program special de vizitare, muzeul fiind deschis între orele 10:00 și 15:00 (ultimul vizitator va intra la ora 14:00), iar în intervalul 17:00 – 22:00 (ultimul vizitator va intra la ora 21:00), se vor desfășura activitățile dedicate Nopții Cercetătorilor.
Programul evenimentelor din această seară cuprinde:
1. DNA bracelets – Să purtăm o brățară cu secvența de ADN a animalului preferat
Coordonatori: Dr. Ana-Maria Krapal, Andreea Maria Brezeanu
ADN (acidul dezoxiribonucleic) reprezintă molecula care codifică informația genetică la toate organismele vii, începând de la bacterii și până la om. ADN este alcătuit dintr-o succesiune de 4 nucleotide (adenina, citozina, guanina, timina).
Vă așteptăm la Muzeul „Antipa”, să construim împreună brățări ADN prin aranjarea de mărgele colorate, corespunzătoare nucleotidelor din structura unică a ADN, pe baza principiului complementarității pentru unele dintre animalele preferate.
2. Kitchen Science – Cum putem să extragem ADN din fructe?
Coordonatori: Drd. Alexandra Florina Popa, Dr. Andrei Ștefan
Vom vedea cum putem să extragem ADN folosind ustensilele și substanțele comune pe care le avem la îndemână în casă, dar mai ales în bucătărie. În loc să facem o salată de fructe, vom extrage, împreună, ADN din fructele care ar intra în compoziția acestei salate. Folosind simple substanțe precum spirtul, sarea de bucătărie și detergentul de vase, oricine poate utiliza bucătăria, nu numai pentru a găti, ci și pentru a extrage ADN!!!
3. Cum trebuie să preparăm insectele pentru o colecție de entomologie?
Coordonator: dr. Melanya Stan
Prepararea este o etapă importantă în organizarea științifică a colecțiilor, exemplarele trebuind să îndeplinească criteriul estetic și să permită observarea caracterelor de morfologie externă de către specialiști, cu ajutorul stereomicroscopului. Cei pasionați de entomologie, care vor să-și organizeze un insectar, au acum ocazia de a participa la prezentarea de către conservatorii Muzeului „Grigore Antipa” a diverselor tehnici de preparare a insectelor.
4. O viață nouă pentru vechile colecții de lepidoptere ale Muzeului „Grigore Antipa”
Coordonator: Dr. Mihai Stănescu
Revizuirea și reorganizarea uneia dintre cele mai vechi colecții din patrimoniul Muzeului „Antipa” a permis identificarea a numerose exemplare vechi de peste un secol și jumătate și reevaluarea cunoașterii distribuției unor specii de lepidoptere pe teritoriul actual al României. Prima colecție de lepidoptere realizată în cadrul Muzeului de Istorie Naturală din București a fost organizată de către Franz Salay, cu materiale colectate de el însuși în diverse localități din sudul Munteniei, la care s-a adăugat colecția achiziționată de la Eduard Fleck, naturalist austriac stabilit pentru o perioadă la Azuga, și exemplare donate de diferiți colecționari, primite la schimb sau achiziționate de la comercianți de insecte activi la sfârșitul secolului al XIX-lea. Printre acestea se află o pereche (mascul și femelă) de Idaea rusticata (Denis & Schiffermüller, 1775), exemplare capturate de Joseph Mann la Tulcea, în 1865 – acestea sunt cele mai vechi exemplare de lepidoptere capturate pe teritoriul actual al României, aflate în colecția Muzeului Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”.
5. Scarabei mici, coarne mari
Coordonator: Andreea Cătălina Drăghici
Multe dintre insecte sunt spectaculoase și datorită prezenței unor formațiuni de dimensiuni și forme variate numite coarne. Ce importanță au acestea în viața insectelor? La masculi, coarnele – care sunt adesea mult mai bine dezvoltate, sunt folosite în lupta pentru supremație sau pentru apărare, în timp ce pe femele le ajută la găsirea hranei sau introducerea ouălor în bilele de bălegar.
Știați că specia Onthophagus taurus, considerată cea mai puternică insectă de pe planetă, prezintă atât masculi dezvoltați cu coarne lungi și curbate cât și masculi subdezvoltați fără coarne, fenomen numit științific polimorfism echilibrat? Dacă masculii fără coarne au arătat un comportament neagresiv, aceștia prezintă avantajul că pot fi confundați cu femelele și se strecoară mai ușor în tunelele de acuplare.
6. Din poieni, pe malul apei. Din lumea insectelor mai puțin cunoscute
Coordonator: dr. Elena Iulia Iorgu
Libelulele, numite în mod științific odonate, sunt insecte deosebite, cu aripi drepte, transparente și cu corpul alungit și divers colorat în verde, albastru, galben, maro sau roșu. Duc o viață amfibie, larvele fiind acvatice, iar adulții tereștri. Cu toate că arată ca niște mici zâne, sunt, de fapt, niște prădători vorace, hrănindu-se cu alte insecte, crustacei sau chiar pești. Deşi libelulele sunt printre cele mai vechi insecte zburătoare de pe Terra, precedând chiar dinozaurii, ele nu și-au schimbat deloc forma corpului pe parcursul timpului.
Lăcustele, cosașii și greierii fac parte dintr-un ordin de insecte numit Ortoptera. Ortopterele sunt insecte diverse, care locuiesc în general în zone înierbate, şi sunt cunoscute mai ales pentru cântecul lor din timpul verii. Lăcustele cântă prin frecarea anumitor părți ale corpului. Acest mod de a cânta se numește stridulație, care poate fi de mai multe tipuri: normală, de curtare, de rivalitate, de luptă sau de împerechere.
Haideți să descoperim împreună aceste insecte minunate care au cucerit uscatul cu mult înaintea mamiferelor!
7. Muzeul și păsările Bucureștiului
Coordonator: Dr. Angela Petrescu
An de an în colecţia de ornitologie a Muzeului „Antipa” se adună preparate noi, cercetate de ornitologii din ţară şi străinătate. De asemenea, colecția este disponibilă oricui doreşte să se informeze, să cunoască mai multe despre păsări. Trebuie numai să vizitaţi Muzeul „Antipa”, care de peste 100 de ani, are porţile deschise în clădirea de la Şosea.
Mulţi sunt tentaţi să creadă că păsările trăiesc numai în păduri, la munte sau în locuri sălbatice neatinse de om. Ei bine, în acest oraş uriaş, trăiesc alături de noi peste 200 de specii de păsări. Unele vin numai să cuibărească şi le numim “oaspeţi de vară”, altele vin în timpul iernii şi le numim “oaspeţi de iarnă”.
Toamna şi primăvara, Bucureştiul este traversat de “păsările de tranzit”, care fac numai o staţie pentru odihnă şi hrană. Pe lângă toate acestea, mai sunt cele care nu părăsesc niciodată oraşul, pe care le numim “sedentare”, dar şi cele ajunse absolut întâmplător, pe care le numim “accidentale”.
Fiecare are o poveste a ei, un loc preferat pentru cuib, pentru hrană şi pentru odihnă, iar noi vă aşteptăm vineri seara, la Noaptea Cercetătorilor, pentru a împărtăşi din poveştile păsărilor Bucureştiului.
8. În căutarea paraziților păsărilor
Coordonatori: Dr. Costică Adam, Dr. Constantinescu Cristina, Angel Irimia
Păsările se numără printre animalele cele mai îndrăgite de om, uneori fiind companioni grozavi, ce ne pot amuza și încânta. Puțini dintre noi știu însă că prietenele noastre înaripate (papagali, fazani, păuni și chiar păsările de curte) sunt gazde pentru alți „chiriași”, mai mult sau mai puțin nepoftiți.
Pana unei păsări întrece în complexitate blana mamiferelor și solzii reptilelor. Poți să ți-o imaginezi ca pe un mic arbore. Penajul complet alcătuiește o mică pădure, în care pielea păsării este solul, micile pene sunt arbuștii, iar penele mari sunt copacii înalți. Această pădure în miniatură adăpostește creaturi vii: unele mai mici, cum sunt acarienii de pene (arachnide mai mici de jumătate de milimetru), iar altele mai mari, cum sunt păduchii de pene (peste un milimetru ca dimensiune). Diferiți viermi paraziți populează intestinele și organele interne ale păsărilor.
Într-o scurtă incursiune în acest univers al paraziților interni și externi ai păsărilor îți vom arăta cât de diverse sunt aceste creaturi. Vom discuta cum se împacă gazdele-păsări cu paraziții pe care îi poartă și de ce este important să studiem această relație. Îți vom prezenta tehnicile moderne de studiu în teren și în laborator, precum și rezultatele echipei noastre pornită pe urmele păsărilor de pe trei continente: Europa, Africa și Asia.
9. Din culisele colecției de crustacee – birou de cercetător, fragmente din viața animalelor cu carapace
Coordonator : Dr. Iorgu Petrescu
De la cele mai vechi exemplare care au împodobit pereții casei Porumbaru din strada Polonă nr. 19, sau cele cumpărate de Grigore Antipa de la firma Wilhelm Schluter din Halle, Germania, între care uriașul crab japonez, Macrokeira kaempferi, ori cele primite în aceeași perioadă de la diverși donatori, între care și faimosul medic explorator român, Hilarius Mitrea, din Indonezia, piese naturalizate și acte, cărți, care le-au însoțit, şi până la biroul de lucru al unui cercetător al crustaceelor dintr-un muzeu din mileniul III… toate acestea vă vor fi povestite și demonstrate pe îndelete la Noaptea Cerecetătorilor de către specialiştii muzeului.
10. Șerpii, vizitatorii nevăzuți din grădinile noastre
Coordonator: Dr. Tiberiu Săhlean
Șerpii reprezintă una dintre cele mai puțin cunoscute grupe de animale, acest lucru fiind datorat în parte și prejudecăților existente în jurul lor. În același timp, șerpii sunt verigi foarte importante în ecosistem, fiind printre principalii consumatori ai rozătoarelor, limitând astfel transmiterea unor boli letale către om (cum ar fi ciuma, febra hemoragică, febra tifoidă); mai mult, șerpii veninoși reprezintă adevărate bioreactoare al căror potențial abia am început să îl descifrăm, veninul lor fiind folosit până în prezent în medicamente pentru persoanele cu probleme cardiace și pentru tratarea durerii. Oamenii asociază prezența șerpilor cu sălbăticia sau locurile abandonate, pe când, în realitate, acești vizitatori discreți își desfășoară activitatea în văzul tuturor, fie că e vorba de un parc, spațiul verde dintre blocuri sau chiar grădina din spatele casei. Vizitatorii de la Noaptea Cercetătorilor pot afla care sunt speciile de șerpi din România şi unde trăiesc acestea, care specii sunt veninoase și ce măsuri de protecție putem folosi atunci când ne aflăm în preajma lor.
11. Taxidermia, știință sau artă?
Coordonator: Radu Pană
În cadrul Muzeului „Antipa”, Laboratorul de Restaurare – Taxidermie are un rol important în îmbogățirea colecțiilor științifice, mai ales a celor de vertebrate, cu piese naturalizat-montate, balguri, schelete, cranii, blănuri, piei, pielicele. Dar, până la obținerea acestor piese este nevoie de multă cunoaștere, îndemânare și creativitate. Metodele folosite de către taxidermiști au cunoscut îmbunățățiri de-a lungul timpului, materialele și substanțele folosite sunt de generație nouă, astfel, și calitatea produselor este îmbunătățită. Dacă doriți să cunoașteți câteva dintre tehnicile folosite în taxidermie, vă așteptăm, vineri, la Muzeu.
Noaptea Cercetătorilor este un eveniment ce se desfășoară anual în peste 350 de oraşe din Europa, cu sprijinul Comisiei Europene, aducând știința în mijlocul publicului. În București, sunt organizate activități și în Promenada Mall și Piața Universității.
Participarea la Noaptea Cercetătorilor este gratuită!
Vă așteptăm cu drag!









