Contextul pandemic actual ne-a pus pe toți în fața unei situații excepționale, o experiență complet diferită de oricare alta de până acum. Deși percep durata și gravitatea pandemiei de Covid-19 ca pe niște variabile de mare incertitudine, angajatori și angajați, deopotrivă, consideră necesară întoarcerea la birou și demararea activităților profesionale la un nivel comparabil cu începutul anului. Însă, pentru ca totul să meargă bine, și să nu existe îmbolnăviri la birou, angajatorul trebuie să se ocupe de o serie de aspecte. Iată ce trebuie să facă:
Asigură condițiile de igienă
Ca angajator, trebuie să te asiguri că se respectă menținerea igienei riguroase a mâinilor, spălarea cu apă și săpun, timp de cel puțin 20 de secunde sau folosirea dezinfectanților avizați, ori de câte ori este nevoie.
De asemenea, este necesar să organizezi activitățile de dezinfectare a spațiilor comune și a spațiilor de lucru din instituție, minimum o dată pe săptămână, utilizând substanțe aprobate pentru combaterea coronavirusul SARS Cov-2.
În acest sens, este necesar să pui la dispoziția angajaților echipamente individuale specifice de protecție împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV –2 (mască de protecție, mănuși) prin consultare cu responsabilul cu SSM, în funcție de specificul activității.
O altă măsură necesară pentru a putea chema angajații la birou este să achiziționezi
instrumente de verificare a temperaturii corporale la începerea programului de lucru și de câte ori este necesar pe parcursul programului.
Ca să asiguri buna funcționare a acestor noi proceduri, desemnează un responsabil pentru triaj și verificarea temperaturii la intrarea în sediu și asigură culoare speciale de circulație pentru angajați, ca să eviți aglomerația în interiorul firmei.
Facilitează comunicarea permanentă cu serviciul de medicina muncii, ca să monitorizezi starea de sănătate a angajaților și să asiguri, la nevoie, măsurile preventive prevăzute la nivel național pentru combaterea efectelor pandemiei.
Să configureze spațiul astfel încât să fie respectată distanțarea socială
Este esențial să organizezi activitatea în firmă astfel încât să se respecte menținerea distanței sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice. Dacă nu ai destul loc la sediul actual, caută oferte de închirieri spații de birouri în București și identifică locuri potrivite pentru compania ta, în noua conjunctură socială și economică.
Amenajează spațiul de lucru la birouri și în zonele de întâlnire pentru diferite taskuri, astfel încât să se poată păstra distanța fizică între angajați. În acest sens, stabilește un număr fix de persoane care pot lucra în aceeași încăpere și montează, acolo unde este posibil, separatoare de plexiglas între birouri.
Amplasează dozatoare cu soluții dezinfectante la intrarea în firmă, precum și în fiecare zonă de lucru.
Ca să asiguri o bună informare, afișează la intrare și în cele mai vizibile locuri, regulile de conduită obligatorie pentru toate persoanele care intră în firmă (angajați, furnizori, colaboratori, clienți) și separă circuitele de intrare și de ieșire de la sediul companiei, acolo unde este posibil.
Reorganizează activitățile în online și offline
Dacă vrei să chemi angajații la birou în acest context complicat, informează-i, prioritar prin mijloace electronice, despre riscurile de infectare și de răspândire a virusului, despre măsurile de protecție și regulile de distanțare socială pe care le-ai stabilit în cadrul companiei.
Asigură-te că transpui aceste reguli în proceduri clare, pe care să le înțeleagă toată lumea, și stabilește norme stricte pentru gestionarea situațiilor în care angajații sau alte persoane care au acces în firmă prezintă simptome ale infectării cu coronavirusul SARS CoV-2.
Comunică personal cu șefii de departamente și coordonatorii de echipe, și limitați deplasările angajaților în afara companiei, dacă ele nu sunt esențiale. Organizează împreună cu aceștia programe individualizate pentru angajați, astfel încât să asigurați între schimburi intervale de minimum o oră la începerea și la terminarea programului de muncă, fără a afecta durata programului normal de lucru.
Combină continuarea activității profesionale la distanță cu întoarcerea la birou în mod etapizat, în funcție de caracteristicile epidemiologice locale. Creează spații special amenajate pentru angajații care aparțin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, colaboratori cu vârsta peste 65 ani). Planifică eșalonat pauzele de masă, cu respectarea distanței de minimum 1,5 metri între angajați.
Este responsabilitatea ta ca angajator să organizezi un mediu de lucru sigur pentru toți salariații și colaboratorii tăi, astfel încât activitatea la birou să se desfășoare în condiții cât mai apropiate de cele normale, iar oamenii să se simtă în siguranță și afacerea să-și păstreze profitabilitatea.