Cutie de viteze automata – evolutie a cutiilor de viteze normale cu proprietatea ca poate schimba treptele de viteza automat in timpul functionarii automobilului in functie de viteza de deplasare a acestuia, eliberand soferul de aceasta sarcina.
In Statele Unite acest tip de cutie de viteze reprezinta majoritatea spre diferenta de Europa unde cutiile manuale sunt preponderente.
Cutiile de viteza automate prezinta soferului un selector de mod de lucru in locul unei manete de schimbare a ratiei (treptei de viteza). In mod standardizat, acest selector are urmatoarele pozitii:
- P – Parcare: aceasta selectie blocheaza Sistemul de Transmisie impiedicand miscarea in orice directie;
- R – Reverse (Inapoi): selecteaza modul de mers inapoi;
- N – Neutru: deconecteaza Sistemul de Transmisie, automobilul miscandu-se liber inertial. Aceasta este pozitia selectorului in care se porneste automobilul;
- D – Drive (Modul de deplasare inainte): modalitatea prin care autovehiculul se poate deplasa inainte si in care functioneaza schimbarea automata a treptelor de viteza;
- L – Low: este selectata numai prima treapta de viteza pentru ocazii speciale cum ar fi tractarea unei remorci grele sau mersul in rampa etc,
in aceasta ordine prezentate soferului. Alte pozitii ale selectorului pot fi:
- OD – Over Drive: mod de transmisie controlat de computerul de bord;
- 2 or S – Second: mod de transmisie care pune la dispozitie numai primele doua trepte de viteza. Folositor pentru tractari sau iarna etc;
- D3, D4, D5 – Drive 3, 4, 5: mod in care se slecteaza ratia de viteza 3, 4 sau 5 in functie de necesitate;
- M – Manual: mod in care pentru unele cutii automate de viteza se pot selecta treptele de viteza manual. Un exemplu ar fi cutiile Tiptronic, Steptronic etc
Invatarea conducerii pe o masina echipata cu o asemenea cutie de viteze este mult mai usoara. Piciorul stang, care in mod normal ar actiona ambreiajul, nu mai este folosit.
Dupa selectarea treptei de viteza initiale, cu masina oprita, selectiile ulterioare ale cutiei de viteze se fac automat, functie de viteza autovehiculului condus si pozitia pedalei de acceleratie.
In cazul acestor masini, frana va fi folosita mai des, pentru a evita tendinta acestor autovehicule de a se misca inainte.
Vehiculele echipate cu asemenea cutii automate permit soferilor sa-si concentreze atentia mai mult asupra directiei si traficului adiacent.
Instructorul dumneavoastra va trebui sa va informeze amanuntit asupra folosirii franei de serviciu si despre utilizarea acestui tip de transmisie la viteze mici.
Cea mai des pusa intrebare despre o cutie automata este urmatoarea: Sa folosesc frana de picior sau treapta ‘P’ cand sunt in semafor?
In aceste momente este bine sa fiti sigur ca masina nu ‘o ia la vale’. Indiferent de tipul transmisiei, automata sau manuala, este o idee buna sa folositi frana de picior cat timp stationati in semafor. Daca stationarea se prelungeste, selectati pozitia ‘P’ (Park) sau pozitia ‘N’ concomitent cu aplicarea franei de mana.
Nu schimba in timpul mersului pozitia schimbatorului de viteze in “P” sau “N”. Poate cutia iti va permite schimbarea, dar nu va fi benefica partilor in miscare din interior.
Cutii automate este alegerea perfecta pentru tine.