O idee în sine nu valorează prea mult. Ceea ce contează cu adevărat este implementarea acelei idei, lucru care depinde, în principal, de echipa responsabilă de proiect.

Primul pas al lansării în afaceri este acela de a găsi IDEEA. O idee bună trebuie să răspundă unei nevoi reale și să ofere acest lucru mic suplimentar pentru care un client este dispus să plătească. Cu alte cuvinte, să aibă un potențial de rentabilitate. Este foarte recomandat ca ideea ta să fie adaptată la ceea ce știi să faci (pentru a fi eficient și inovator) și să fie ceva care îți place (aș spune chiar să fii pasionat), pentru că vei petrece mult timp lucrând la ea.

Partenerii

Următorul pas este acela de a vă găsi parteneri alături de care să demarați acea afacere. Aveți tot dreptul să începeți o afacere singur, dar, găsirea partenerilor are multe avantaje. Cel mai important ar fi acela că vă va completa profilul în aspecte pe care nu le controlați (management, vânzări, parte tehnică etc.). Dacă alegi să lucrezi în echipă, fii foarte atent la căutarea persoanelor care-ți împărtășesc obiectivele de afaceri, valorile și în care poți avea încredere. Prietenii nu sunt, întotdeauna, parteneri buni de afaceri. Mediul profesional este guvernat de alte priorități.

Modelul de afaceri 

Proiectarea modelului de afaceri al companiei este o etapă fundamentală. Este vorba despre transformarea ideii tale într-un proces care generează venituri și beneficii, cu alte cuvinte modul în care creezi valoare. Un model de afaceri descrie bazele pe care o companie creează, furnizează și captează valoare printr-un set complex de rutine interdependente care sunt descoperite, ajustate și nuanțate prin diferite acțiuni. Modelul tău de afaceri va trebui să răspundă la o serie de întrebări precum: Ce vei vinde și cu ce valoare adăugată?, Cui vei vinde?, Cum ajungi la client?, Cum transformi oferta în numerar?, Cum vei reacționa la schimbări?,etc.

Finanțarea activității

Următorul pas este acela al finanțării inițiale a firmei. Investiția inițială este, de obicei, una dintre frânele principale. Obținerea finanțării poate fi complicată. Există diferite modele de finanțare (internă, pe datorii, capital sau subvenții și donații, credite pentru agricultori etc.), precum și principali actori care pot contribui cu bani: antreprenor, prieteni și familie, crowdfunding, bănci comerciale, companii de capital de risc, business angels).

Să știi cum să începi o afacere are mult de-a face cu învățarea „vânzării” proiectului tău altora, iar, pentru aceasta, pregătirea unui plan de afaceri convingător este foarte importantă. De asemenea, este esențial să ai grijă de formă (cum te prezinți), dar și de fond (ce prezinți), oferind o imagine profesională în orice moment. Un punct în favoarea ta este că îți investești proprii banii, chiar dacă ai puțini. În plus, va trebui să ai grijă la diferențele dintre a vorbi cu un bancher (care îți împrumută doar bani și vrea să se asigure că vei returna principalul și vei plăti dobânda) și a vorbi cu un investitor, al cărui obiectiv este să maximizezi profitabilitatea investiției sale. În acest din urmă caz, va trebui să ai mare grijă de la început la condițiile de colaborare.

 

Cum să obțineți clienții 

Obținerea clienților este ceea ce vine imediat după ce ai definit ideea și modelul de afaceri. A fi convins deja câțiva consumatori să cumpere produsul sau serviciul tău este cea mai bună metodă pentru a atrage potențialii investitori. În acest context, este esențial să organizezi o monitorizare a eficacității activității tale comerciale.

Alegerea formei juridice și a numelui firmei 

În România, un viitor antreprenor se poate confrunta cu îndoiala de a începe ca antreprenor individual (independent) sau de a înființa o companie. Există avantaje și dezavantaje pentru fiecare tip de formă juridică disponibilă (persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, societate cu răspundere limitată etc.): simplitate administrativă, răspundere limitată, avantaje fiscale etc. De aceea, nu există un singur răspuns: în funcție de tipul de afacere și de cunoștințele și abilitățile tale, o formă juridică sau alta vor fi mai bune pentru tine.

Pentru unele companii, alegerea numelui este o opțiune fundamentală; pentru altele, are o importanță limitată. Dar, numele companiei este, de obicei, primul lucru pe care îl văd viitorii tăi clienți și restul partenerilor de afaceri. Prin urmare, este înțelept să aloci timpul necesar pentru a reflecta la aspect. Caută un nume scurt, ușor de reținut, pozitiv, dacă este posibil, care să dezvăluie care este propunerea ta pentru client și să nu poate fi confundat cu alte mărci. Verifică, de asemenea, ca numele ales să nu aibă semnificații ciudate în alte limbi.

Angajați, sediu, furnizori

Angajarea primului salariat este unul dintre cele mai semnificative momente din procesul începerii unei afaceri, la fel ca încheierea primei vânzări sau obținerea primelor beneficii. La fel, sediul potrivit pentru derularea activității. De exemplu, dacă ai un magazin, poziționarea sa este un factor fundamental.

Te-ai înșela foarte mult dacă te-ai limita să crezi că, împreună cu partenerii, clienții și angajații, ați definit cei mai importanți actori pentru a face o afacere. Furnizorii tăi sunt, de asemenea, terți foarte importanți, iar unii dintre ei devin strategici și, de aceea, trebuie să ai grijă deosebită cum îi alegi. De foarte multe ori, prețul nu este totul. 

Cele mai frecvente greșeli ale antreprenorilor 

Există o serie de greșeli foarte frecvente care pot fi făcute, în momentul în care începi o afacere. Lucruri precum intrarea într-un sector în care nu ai experiență, „îndrăgostirea” de propria idee, dorința de a începe pe picior mare, pierderea concentrării, lipsa planificării sau lipsa reactivității pot duce la eșecul unui proiect care, altfel, ar fi putut funcționa. 

Dacă ai parcurs toți pașii detaliați mai sus, înseamnă că ai o afacere în stare de funcționare. 

Dar, acesta a fost doar începutul, partea ușoară a aventurii. Acum, trebuie să îți consolidezi proiectul. Continuă să cauți clienți, rămâi concentrat, construiește imaginea companiei tale zi de zi, învață să te odihnești și să câștigi perspectivă, măsoară rezultatele, înconjoară-te de oameni pozitivi și de alți antreprenori, caută sisteme de automatizare a sarcinilor și, mai presus de toate, păstrează, întotdeauna, experiența clienților în centrul tuturor deciziilor tale.

 

Banner SapunulCheia.ro