Marketingul fermei sau al produselor agricole poate fi perceput de mulți fermieri ca un hobby costisitor. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre aceștia spun ca și-ar dori să aibă clienți mai serioși, buni platnici și care să le respecte munca pe care o fac. Această diferență în atitudine poate fi reconciliată cu ușurință cu o strategie de marketing ca îi va ajuta pe fermieri să își găsească bucuria și valorile cu care au plecat la drum în această afacere aducând, în același timp, clienții pe care și i-au dorit. O strategie de marketing a fermei poate să înceapă de la cele mai simple activități, cum ar fi invitarea clienților să viziteze ferma și poate fi dezvoltată într-o serie de activități mai complicate cum ar fi crearea unui brand unic și promovarea sa. Toate aceste informații vor fi prezentate într-un modul de marketing al fermei din cadrul celui mai recent curs de agricultură lansat de agenția Creative Business Management: Manager de fermă. Prima ediţie a cursului începe pe 2 martie, în Bucureşti.
Printre recomandările de promovare prezentate de trainerul Bianca Preda, specialist în comunicare și redactor șef al revistei online Eco Ferma, se numără 10 pași prin care fermierii vor putea să seteze o strategie.
1. Primul pas constă în identificarea clienților cărora te adresezi. Cine vrei să devină clientul tău? Odată ce ai aflat cine este, unde stă și care sunt preocupările clientului îți este mai simplu să știi ce ai putea să îi oferi. Dacă ferma are deja clienți, gândește-te la cei mai buni. Pe ei vrei să îi păstrezi și apoi să te recomande altora. Lor le vei spune cele mai importante lucruri despre ferma și produsele ei.
2. Găsește-ți unicitatea. Este important să găsești acel unic lucru care te va diferenția de concurenţa ta. Fie că este vorba despre calitatea produselor, unicitatea lor sau o rețetă cu totul specială, găsește o frază pe care o vei folosi de aici înainte pentru a te prezenta.
3. Creează un logo care să integreze acest mesaj unic. Imaginea va trebui să se regăsească în toate materialele de prezentare și să devină emblema activității tale. Logo-ul și sloganul tău te vor prezenta oamenilor cu care nu comunici în mod direct. Ele vor ajunge înaintea ta la clienți, vor vorbi despre tine pe raftul magazinelor și vor comunica de pe un site cu viitorii tăi clienți. Prin urmare, ce vrei să spună despre tine?
4. Prezintă o ofertă cu produsele pe care lei ai. O poți printa sau expune într-un site. În oricare din cazuri, oferta trebuie să comunice nu numai prețul produselor, dar și calitatea lor. Cu cât folosești mai multe argumente pentru client cu atât el va fi mai decis că produsul tău este suficient de bun.
5. Stabilește ce servicii conexe oferi. Pune pe hârtie toate argumentele pe care le poți oferi atunci când este vorba despre serviciile conexe. Un produs poate avea rezultate excepționale, dar în lipsa posibilității de a fi transportat într-un mediu corespunzător el nu va fi cumpărat de clienți. Serviciile determină mai mult de un sfert din decizia de cumpărare a unui produs. Ușurința cu care clientul îți găsește oferta, ce detalii comunici și care sunt serviciile post-vânzare sunt argumente care pot influența decisiv cumpărătorii. Atunci când creezi o ofertă, alătură informațiilor despre produs și pe cele care vorbesc despre serviciile conexe (depozitare, transport, asistență).
6. Enunță certificările și premiile. Într-o piață competitivă nu este mereu suficient să ai produse bune. Oamenii trebuie să creadă în tine. Acest lucru poate fi realizat dacă anumite entități cu credibilitate îți recomandă produsul. O emblemă generală folosită ca recomandarea onestității folosește mereu în a dobândi credibilitate. Dacă ne gândim la siglele de “produs certificat” sau “produs premiat” ele sunt puse într-un loc vizibil, uneori chiar pe etichetă.
7. Participă la evenimente. Contractele se semnează între firme, dar relațiile se fac între oameni. Prezența la diverse evenimente îţi poate asigura un statut de om informat și un cerc de cunoștinţe utile pentru promovarea produselor tale. Câteodată este recomandat să fii chiar tu cel care generează aceste evenimente. O excursie în fermă poate fi un prilej de a comunica cu potențialii clienți. În felul acesta ei cunosc produsele și vor fi încântați să petreacă o zi în aer liber.
8. Comunică rezultatele bune. Nu toți anii sunt buni în agricultură, dar atunci când ai încheiat unul cu succes anunță clienții și presa. Este important pentru oameni să știe că faci performanță în domeniul tău. Acest artificiu de comunicare îți va asigura fidelizarea clienților actuali. Comunicarea nu trebuie să fie într-o formă foarte complicată. Un text corect scris poate pleca pe email către toți clienții tăi. Folosește câteva poze reprezentative și date importante cum ar fi “Anul acesta am început să cultivăm două produse noi. Ele se vor adăuga portofoliului actual”.
9. Planifică momentele în care vei face o acțiune de marketing. Nu îți va cere nimeni să te ocupi mereu de marketing. Managerul de fermă are și alte îndatoriri. Cu toate acestea, gândește-te care sunt cele mai importante momente în care vrei să comunici și fă-ți un calendar cu ele. Datele târgurilor și evenimentelor pentru fermieri sunt cunoscute cu mult timp înainte și ai timpul necesar să pregăteşti o broșură cu cele mai noi produse.
10. Evaluează strategia într-o anumită perioadă de timp. Este momentul în care vedem ce acțiuni au funcționat și le putem continua pe termen lung.
Mai multe detalii despre modul în care fermierii pot aborda strategia de marketing vor fi prezentate în cea de-a patra zi a cursului de Managementul fermei. În primele zile, trainerii vor aborda subiecte precum planificarea activităților în câmp, dar și despre întocmirea bugetelor și a planului de afaceri al fermei. Prima ediţiei a cursului are loc în perioada 2-5 martie, iar înscrierile au început. Cei interesaţi pot cere detalii la telefon: 0743.183.353 sau prin e-mail la: cursuri@cbmanagement.ro. Locurile acestei sesiuni sunt limitate la 8 persoane.