BusinessMark a organizat conferinta INVESTMENTS AND EXPORTS CONFERENCE, care a avut loc in data de 16 iunie 2016 la Hotel Radisson Blu, Bucuresti.

Prima sesiune de discutii i-a avut ca invitati pe: Stefan Radu Oprea, Presedinte, Comisia pentru dezvoltare si strategie economica, Senatul Romaniei, Parlamentul Romaniei, Eric Faidy, Presedinte, Camera Franceza de Comert si Industrie in Romania – CCIFER, Presedinte, Michelin Romania, Tal Roma, Business Development Manager, AFI Europe Romania, Valentin Mircea, Expert in Dreptul Concurentei, Gabriel Sincu, Executive Director Tax Advisory Services, EY Romania, ROLAND TOMA, Consultant Fonduri Europene, Wise Finance Solutions si Valentin Preda, CEO, Bursa Romana de Afaceri.

”Cred ca este necesara crearea conditiilor necesare pentru investitii, inclusiv din punct de vedere legislativ. Unele masuri pozitive au fost luate deja. Noul Cod Fiscal si noua Lege a achizitiilor publice sunt doua exemple in acest sens. Noul Cod Fiscal trebuie sa asigure un cadru potrivit pentru stimularea investitiilor. Printre masurile pozitive aduse de acesta sunt: scaderea TVA, scaderea costului cu munca, scutirea de impozit pe profitul reinvestit. In prezent este in discutie un nou proiect de scadere a costului cu munca”, a declarat STEFAN RADU OPREA, Presedinte, Comisia pentru dezvoltare si strategie economica, Senatul Romaniei, Parlamentul Romaniei.

In opinia sa, Codul Fiscal nu poate singur sa asigure toate nevoile acestui domeniu complex, fiind nevoie si de alte legi bune pentru incurajarea investitiilor.

”Parteneriatul public privat este de asemenea foarte imporant. Legea achizitiilor publice este un pas important in acest sens. Sunt clarificate multe aspecte prin intermediul sau. Inainte legea prevedea pretul cel mai scazut, acum termenii sunt inlocuiti cu cea mai buna oferta tehnica. Cred ca asta va rezolva foarte multe probleme”, a completat STEFAN RADU OPREA.

Eric Faidy, Presedinte, Camera Franceza de Comert si Industrie in Romania – CCIFER, Presedinte, Michelin Romania, a dorit sa vorbeasca despre relatiile economice dintre Franta si Romania si despre rolul CCIFER in acest context.

”Companiile frantuzesti au 135.000 de angajati in Romania, iar contributia acestor companii este de 15% din PIB-ul Romaniei. CCIFER are 450 de membrii si ofera consultanta unor 1.000 de societati. Scopul nostru este sa conectam companiile frantuzesti cu mediul de afaceri din Romania. Contribuim la dezvoltarea si cresterea tarii astfel”, a declarat Eric Faidy.

Domenii de activitate importante in care companiile din Franta investesc: industrie, consiliere, IT, agroalimentar, comert, retail, avocatura etc.

Eric Faidy a mentionat un clasament in functie de valoarea investitiilor straine directe din Romania: Olanda (14,2 miliarde de euro), Austria (9,6), Germania (7,4), Cipru (4,2), Franta (4,1), Italia, Elvetia, Luxembourg, Grecia.

Cele mai recente investitii din Romania ale companiilor din Franta sunt: Airbus Helicopters Romania are un nou punct de productie in Brasov , Careffour a achizitionat 86 de magazine Billa, iar Lactalis a cumparat Albalact.

Tal Roma, Business Development Manager, AFI Europe Romania, a vorbit despre investitiile grupului pe plan local.

”Suntem aici de 10 ani si putem spune ca investitiile noastre aici sunt de sute de milioane de euro. Credem in aceasta tara si in dezvoltarea ei, dar vorbim despre bani multi. Suntem foarte optimisti si de aceea avem 3 proiecte in Romania: in Brasov intr-o cladire de birouri si doua in Bucuresti – o cladire office si una rezidentiala”, a declarat Tal Roma.

 

Valentin Mircea, Expert in Dreptul Concurentei, a punctat implicatiile pe care Legea care ii obliga pe comercianti sa expuna la raft 51% produse romanesti.

”Remarc in ultima vreme un fel de tendinta a unui nationalism economic pe care mi-l amintesc din perioada comunista  cand nu ne era prea bine. Acest discurs ca exista capital romanesc si capital strain. Este fals. Am intalnit oameni de afaceri din toate colturile lumii. Nu exista diferente notabile intre afaceri. Legile economiei sunt peste tot la fel. Este bine sa vina investitori straini si de aceea este foarte bine ca firmele romanesti sa reuseasca afara. Tarile care vin in Romania exporta o parte din PIB-ul tarii lor la noi. Sigur ca nu fac donatii, dar banii intra in economia noastra si asta este minunat”, a afirmat Valentin Mircea.

”Nici un stat sanatos la cap nu ar trebui sa faca legi pentru jucatori, cum este legea cu 51% produse alimentare romanesti in supermarketuri, care va avantaja producatorii romani si va dezavantja consumatorii romani. Spun asta pentru ca aceasta Lege, daca va fi promulgata, va creste preturile pentru ca oferta va scadea. Ieri Comisia Europeana a deschis procedura de infringement impotriva Romaniei si a Slovaciei referitor la aceasta Lege. Nu poti fi parte a UE numai pentru a lua fonduri, dar sa nu primesti alte companii atunci cand vor sa vina pe piata noastra. Raportul calitate pret este cel care trebuie sa primeze in acest sector. Nimeni niciodata nu a batut legile economiei”, a declarat Valentin Mircea, Expert in Dreptul Concurentei.

El a mai precizat ca firmele straine sunt atrase si de costurile mici cu forta de munca si de pregatirea acesteia, dar ca este un avantaj pe care incepem sa-l pierdem pentru ca nu mai investim suficient in educatie.

Gabriel Sincu, Executive Director Tax Advisory Services, EY Romania, a pus accentul pe legea holdingului.

”Din punct de vedere comercial, Romania nu are o lege a holdingului. Din punct de vedere fiscal, reglementarile privind holdingului sunt cateva in Codul Fiscal. Ne-am batut pentru astea trei litere din Cod 10 ani cu MFP pentru a le avea. Care sunt beneficiile holdingului? Scutirea de la plata impozitelor pe dividende – pentru ce va reinvesti, scutire de la plata impozitelor pe participatii din castigurile pentru instrainarea participatiilor”, a precizat Gabriel Sincu.

Potrivit acestuia, cele doua avantaje sunt posibile daca beneficiarul detine minimum 10% din capital pe o perioada neintrerupta de un an la data realizarii venitului. Regulile se aplica si firmelor inregistrate in afara Romaniei, daca Romania are inregistrata cu tara respectiva o conventie pentru evitarea dublei impuneri.

ROLAND TOMA, Consultant Fonduri Europene, Wise Finance Solutions, a vorbit despre finantarile nerambursabile din Romania, referindu-se la HG 332/2014 si HG 807/2014.

”Ajutorul de stat maxim este de 37,5 milioane de euro in toate regiunile, in Ilfov si Vest 26,25 milioane de euro, iar in Bucuresti 11,25 milioane euro. In Schema 332/2014 bugetul anual maxim este de 100 milioane de euro. Aplicantii elibigili sunt IMM-uri, intreprinderi mari sau intreprinderi noi. Finantarea este de maxim 50% dintre costurile salariale elibigile”, a explicat ROLAND TOMA.

Valentin Preda, CEO, Bursa Romana de Afaceri, a vorbit despre oportunitatile de export.

”Unde sa exportam cu totii? De unde sa luam atatia bani ca sa exportam unde si cine cumpara? Ma preocupa fenomenul si cum putem face asta sustenabil si cu etica globala. De fapt nu putem exporta cu totii valoare. Unii exporta materie prima. Nici investitiile necesare nu ajung la tine daca esti nepregatit. Ma bucur foarte mult cand vad companii nationale care reusesc afara sau cand exportam inteligenta, dar este treaba de facut si pe plan local. Exportam fier vechi in Turcia si cumparam tevi din fier tot de acolo”, a precizat Valentin Preda.

”Statul si mediul de afaceri sunt in stransa legatura. Daca atragem investitii, dar statul schimba regulile in timpul jocului, investitia se muta. Este normal. Cred ca statul are un rol foarte important in a genera proiecte in care sa-si atraga investitorii”, a completat Valentin Preda.

In cea de-a doua parte a zilei, speakerii au fost: Costin Lianu, Consiliul de Export al Romaniei, Coordonatorul Strategiei de Export a Romaniei 2014-2020, Corina Vulpes, Director Marketing si Comercial, EximBank, Cristian Parvan, Secretar General, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania, Bianca Vlad, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania.

Costin Lianu, Consiliul de Export al Romaniei, a precizat ca in Romania avem 3.000 de dolari/cap de locuitor performanta la export. Ponderea exportului in PIB este de 41%. Media internationala este mai mare.

”De performantele tale ca vanzator depinde sanatatea companiei tale. Asa este si in economie. Performantele la export sunt un indicator bun pentru performantele economiei. In Romania, avem creativitate, traditii culuturale, dar ne confruntam si cu: adancirea integrarii si a specializarii intra ramura si regionalizarea care au modificat structura exportului. Ne confruntam si cu acces scazut la finantari la export, aderenta scazuta la noile modele de afaceri. Decalajul tehnologic este si el redus, dar inca sub nivelul tarilor din regiune. Avem servicii suport limitate atat in sectorul public cat si in cel privat. Vrem sa vorbim despre dezvoltare sustenabila”, a declarat Costin Lianu, Consiliul de Export al Romaniei, Coordonatorul Strategiei de Export a Romaniei 2014-2020.

El a mai punctat ca nu suntem insa o tara slaba la export.

”Este o stiinta sa inveti sa faci export. EximBank si-a asumat aceasta responsabilitate. Incercam sa educam zona financiara si mediul de afaceri pentru a transmite mesajul: financiar nu ai nevoie de o educatie foarte elaborata, poti dobandi toate cunostintele necesare impreuna cu partenerul financiar”, a afirmat Corina Vulpes, Director Marketing si Comercial, EximBank.

Am dezvoltat o divizie separate pentru IMM si companii foarte mici pentru ca stim ca au nevoie de un anumit sprijin pentru afacerile lor.

”Nu gasim raspunsuri in politicile publice despre problemele exportului. O tara cu jumatate din populatia Romaniei are valori ale exportului de 400 de milioane de euro, cand noi ne mandream cu 55. Ni se pare foarte periculos ca toata lumea vrea ca exportul sa fie motorul cresterii economice. Daca crestem de 10 ori inseamna ca vom scadea PIB-ul Romaniei. Trebuie export, dar ce fel de export?”, a declarat Cristian Parvan, Secretar General, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania.

”Cifrele arata ca nu reusim sa facem nimic pentru a sustine inteligenta romaneasca. Sustin ca pe langa asta nu mai avem nimic in Romania. Caracteristic noua mai avem: confectii, comert. In rest, nu mai avem nimic specific romanesc. Romania are o singura solutie prin exporturi inteligente si nu ma refer la IT. Avem nevoie sa credem in inteligenta noastra si sa sprijinim companiile romanesti cel putin in egala masura ca pe cele straine”, a precizat Cristian Parvan.

Bianca Vlad, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania, a vorbit despre modificarile Codului Vamal care au impact asupra exporturilor.

”Au fost numeroase modificari in special in ceea ce priveste IT-ul. In 2008 UE a considerat ca sistemul vamal are nevoie de o modernizare, dar acel cod nu a intrat in vigoare pentru ca tarile nu erau pregatite. De aceea, a aparut in 2016 Codul Vamal Unional, care intra in etape in vigoare si care va culmina in 2020 cu realizarea electronica a tuturor operatiunilor vamale necesare”, a declarat Bianca Vlad.

Evenimentul a inclus si seminarul cu tema “OPORTUNITATI DE FINANTARE PENTRU MEDIUL DE AFACERI – FONDURI EUROPENE IN 2016”, sustinut de: ROLAND TOMA, Consultant Fonduri Europene, Wise Finance Solutions.

Un eveniment organizat de BusinessMark cu sprijinul CCIFER si BCCBR.

Partener principal: Wise Finance Solutions.

Partenerii evenimentului sunt: EximBank, Biroul de traduceri Champollion, Graphtec Design, Go Travel, Global Star si Klarmedia.

Evenimentul are drept parteneri media: RBE Connect, PRbox, Finzoom, Legal Marketing, Jurnalul de afaceri, PromoafaceriBusiness Editors, Avocatura.com, Economic ZOOM, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Chalbert, Transilvania Business, Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Antreprenor in Romania, Rabbit Media si Plan de afacere.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai  modele de dezvoltare complexe, conectandu-i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.

Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business  matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.

 

investment-forum-business-mark

Banner SapunulCheia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.