Indiferent ca esti sau nu pasionat de domeniul auto, ai auzit cu siguranta termenul “distributie”. Nu multe persoane insa cunosc importanta distributiei.

Indiferent ca esti sau nu pasionat de domeniul auto, ai auzit cu siguranta termenul “distributie”. Nu multe persoane insa cunosc importanta distributiei in functionarea unui autovehicul. In articolul de azi iti vom oferi cateva detalii referitoare la sistemul de distributie, piesele componente, dar si informatii legate de intervalul de servisare a distributiei. Specialistii recomanda schimbarea distributiei la un anumit interval de timp, pentru a ne asigura ca motorul functioneaza in conditii optime. In cazul in care nu se respecta intervalul de servisare, pot sa apara probleme importante la nivelul motorului, cea mai grava fiind distrugerea motorului. De aceea, specialistii recomanda ca distributia sa fie schimbata preventiv. 

Ce trebuie sa stim despre distributie si rolul sau in functionarea autovehiculului? 

Distributia reprezinta cel mai important subansamblu al motorului, care are rolul de a controla toate elementele motorului. In cateva cuvinte, distributia angreneaza toate componentele motorului si permite o buna functionare a acestuia. Astfel, miscarea arborelui cotit este transmisa catre arborele cu came, in conditiile in care pompa de injectie este actionata in acelasi timp cu pompa de apa. Daca ne referim la cureaua de distributie, aceasta permite sincronizarea momentului de deschidere a supapelor cu pozitia pistonului. Exista insa si anumite modele de motoare la care distributia asigura si momentul de injectie. 

Cum procedam in cazul in care cureaua/lantul de distributie s-a rupt?

In cazul in care cureaua sau lantul de distributie s-a rupt, apar anumite modificari in functionarea componentelor motorului. Astfel, arborele cotit si arborele cu came nu mai sunt sincronizate, ceea ce inseamna ca arborele cotit se va afla inca in miscare, in timp ce supapele vor ramane intr-o singura pozitie, in calea pistonului. Ce se poate intampla in acest caz? De cele mai multe ori, problemele care pot sa apara sunt reprezentate de strambarea supapelor ramase deschise, craparea chiulasei, afectarea integritatii capului de piston, dar si a altor componente ale motorului, in cazul in care masina este in viteza. 

Ce trebuie sa stim despre kitul de distributie auto?

Kitul de distributie auto este compus din anumite elemente, cel mai important fiind cureaua de distributie. Cureaua de distributie este realizata din sarma de otel, material sintetic si cauciuc. In cazul distributiei pe lant, materialul folosit este otelul, dar se pot folosi si aliaje mai ieftine. Este important sa se foloseasca materiale rezistente la distributia pe pinioane, astfel incat sa permita o rezistenta sporita la stresul mecanic dezvoltat. In componenta kitului de distributie mai intra si rolele intinzatoare. Acestea au rolul de a regla tensiunea, astfel incat sa nu permita existenta vreunui joc intre piese. In cazul in care tensiunea nu este corecta, exista riscul ca lantul sau cureaua sa sara de pe role si sa se rupa. In cazul in care tensiunea este prea mare, exista pericolul ca aceasta sa cedeze. Rola de ghidare are rolul de a ghida cureaua. In componenta kitului de distributie mai intra si o pompa de apa – pompa de apa are rolul de a asigura circulatia antigelului prin blocul motor. Desi la inceput aceste piese erau confectionate doar din metal (otel, fonta, aluminiu), in prezent sunt confectionate din plastic pentru a avea costuri de productie mai reduse.

Cate tipuri de distributie auto exista?

Distributia poate fi pe lant, pe curea sau pe pinioane. Distributia pe curea este cea mai frecvent intalnita in zilele noastre. Primul motor dotat cu distributie pe curea a aparut in anul 1960. Pana in acel moment distributia era pe lant, insa inca de la intrarea pe piata acest tip de distributie a inregistrat un succes crescut, ceea ce face ca aceasta distributie sa fie folosita si in ziua de azi cu succes. Cu toate acestea, este important sa se asigure o servisare corecta si o intretinere corespunzatoare. 

Distributia pe lant se regasea pe primele motoare cu ardere interna si a aparut in anul 1890. Pe masura ce timpul a trecut, acest tip de distributie a fost modernizat, distributia pe lant ramanand si in prezent una dintre cele mai longevive distributii realizate. Cu toate acestea, din motive economice se pare ca s-a facut trecerea catre o distributie pe lant consumabila. Un al treilea tip de distributie este distributia pe pinioane. Distributia pe pinioane este extrem de rezistenta in timp si chiar daca a fost montata pe extrem de multe autovehicule, se regaseste mai ales pe motoare de dube, camioane etc. De obicei, acest tip de distributie se foloseste la motoarele masinilor grele, devenind cu atat mai importanta servisarea corecta. Distributia pe pinioane se regaseste la motoarele VW pe dubele LT 48 modelul de 2,8 TD dezvoltat in parteneriat cu MAN. Un alt motor prevazut cu distributie pe pinioane este cel de 2,5 tdi intalnit pe VW T5, dar si pe un Ferrari. 

Care sunt diferentele intre aceste trei tipuri de distributie – curea, lant si pinioane?

Atunci cand ne referim la diferentele intre aceste trei tipuri de distributie, trebuie sa mentionam faptul ca fiecare dintre ele a fost creata cu un scop anume, prezentand o serie de avantaje care decurg de aici. Astfel, cureaua de distributie prezinta avantajul unui cost de productie mai scazut, este mult mai silentioasa, intrucat este confectionata din cauciuc. Distributia pe lant prezinta avantajul unei rezistente sporite in timp, dar si faptul ca nu este atat de zgomotoasa. Chiar daca este mai zgomotoasa decat cureaua (care este confectionata din cauciuc, prin urmare amortizeaza foarte mult din frecare si zgomotele sunt reduse), distributia pe lant este mai putin zgomotoasa decat cea pe pinioane. Un alt avantaj intalnit in cazul distributiei pe lant este faptul ca intervalul de servisare este mult mai mare decat cel al distributiei pe curea. Distributia pe pinioane a fost creata cu un scop anume si anume sa fie extrem de fiabila. In plus, distributia pe pinioane a fost gandita in acest fel pentru a fi extrem de ieftina la intretinere, insa principalul dezavantaj este dat de faptul ca este extrem de zgomotoasa. In plus, pot sa apara probleme si la acest tip de distributie, in cazul in care nu a fost schimbata si pompa de apa.

La ce interval este recomandat a fi realizata servisarea distributiei?

Avand in vedere caracteristicile diferite, dar si avantajele lor, fiecare tip de distributie prezinta un intervalul optim recomandat pentru servisare. Astfel, in cazul distributiei pe curea, producatorii afirma faptul ca prima distributie rezista pana la 90.000 de km, dupa care trebuie inlocuita la fiecare 60.000 de km. In cazul in care nu circuli foarte mult cu masina, este bine sa stii ca este indicat sa schimbi distributia la fiecare cinci ani, indiferent de numarul de kilometri parcursi. In plus, cele mai multe persoane aleg sa schimbe doar cureaua si pompa de apa. Specialistii DailyDriven recomanda un interval maxim de 50.000 de km parcursi pana la inlocuirea cu un kit de distributie nou, in totalitate. Distributia pe lant prezinta anumite caracteristici in ceea ce priveste intervalul de servisare. Astfel, in cazul in care ne referim la modelele mai vechi, era necesar ca acestea sa fie verificate la 500.000 de km. Pentru cele mai noi, verificarea este indicata la 180.000 de km. In cazul in care apar probleme, se recomanda o verificare atenta si schimbarea kitului, daca acest lucru se impune. In cazul in care, la verificarea de 180.000 de km nu au aparut probleme, masina poate continua sa circule cu aceeasi distributie. In cazul masinilor mai noi, distributia pe lant rezista cam pana la 150.000-200.000 de km.  

Distributia pe pinioane – in cazul acestui tip de distributie este important sa folosim un ulei bun de motor. Specialistii ne recomanda sa schimbam periodic insa pompa de apa. Ideal ar fi la 100.000 de km.

Ce presupune schimbul de distributie?

In cazul in care este necesara schimbarea distributiei, este bine sa tii cont de sfatul specialistilor si sa alegi schimbarea in intregime a componentelor – curea, role de ghidare, intinzatoare si pompa de apa cu garnitura. Cu toate acestea, in practica, multe persoane aleg sa schimbe o singura data intregul kit de distributie, iar ulterior doar cureaua sau doar cureaua si pompa de apa. 

In cazul in care ne referim la distributiile pe lant, este necesar sa inlocuim: lantul, intinzatorul, pinioanele, in cazul anumitor modele si pompa de apa. In cazul in care te decizi sa achizitionezi o masina second hand, este bine sa schimbi kitul de distributie preventiv. Chiar daca vei cheltui undeva intre 450 si 800 ron, te vei asigura ca distributia este schimbata recent si nu vei risca distrugerea motorului. Distributia pe lant poate fi verificata prin intermediul busonului de alimentare cu ulei, care se verifica daca prezinta joc. De asemenea, un sunet fin de natura metalica, cu o anumita ritmicitate ne poate duce cu gandul la faptul ca distributia trebuie schimbata. 

Distributia pe curea este indicata mai ales in cazul persoanelor care nu obisnuiesc sa parcurga un numar foarte mare de kilometri. In cazul in care folosesti frecvent autoturismul, este indicata distributia pe lant care, desi este mai costisitoare, este o investitie care se amortizeaza in timp.

Banner SapunulCheia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.