Cele mai multe cutii automate moderne au un set de trepte de viteză numite un tren planetar sau epiciclic.
Un set de angrenaje planetare este alcatuit dintr-o unelte centrale numita unelte solare, un inel exterior cu dinti ai angrenajelor interioare (cunoscuti si sub numele de inel) si doua sau trei trepte de viteza cunoscute sub denumirea de planetare care se rotesc intre angrenajele solare si inel .
Trenul de antrenare este cuplat la un mecanism cunoscut sub numele de convertor de cuplu, care acționează ca un dispozitiv de acționare cu fluid între motor și transmisie.
Dacă uneltele solare sunt blocate și planetele sunt acționate de suportul planetar, ieșirea este preluată de la angrenajul inelar, obținând o creștere a vitezei.
În cazul în care angrenajul este blocat și mecanismul planetar este acționat, planeta planetară transmite transmisia prin suportul planetar și viteza este redusă.
În cazul în care intrarea de energie se îndreaptă spre angrenajul solar și cu suportul planetar blocat, angrenajul este acționat, dar transmite transmisia în sens invers.
Pentru a realiza unitatea directă fără a schimba viteza sau direcția de rotație, soarele este blocat la pinionul și întreaga unitate se rotește ca una.
Un convertizor de cuplu este un cuplaj fluid care acționează ca un ambreiaj, cu excepția faptului că acționarea este prin presiunea hidraulică.
Convertorul are trei componente principale – rotorul, înșurubat la volant; Turbina, conectată la arborele de intrare al cutiei automate; Și reactorul central dintre cele două, care are o ambreiaj cu sens unic numit o roată liberă.
Pe măsură ce turația motorului este mărită, forța centrifugă care acționează asupra fluidului hidraulic prin paletele rotorului transmite puterea sau forța de rotație la turbină.
Reactorul central transformă acest efort de întoarcere redirecționând curgerea fluidului către rotor pentru a obține un cuplu mai mare la viteze reduse.
Odată ce motorul accelerează și dezvoltă mai multă putere, nevoia de amplificare a cuplului scade, iar roțile libere ale reactorului. Convertizorul de cuplu acționează apoi ca un volant fluid, conectând motorul la cutia automata.
Principalele componente ale unui convertizor de cuplu sunt prezentate în diagramă – rotorul, reactorul (sau statorul) și turbina.
Același efect se poate obține și prin blocarea roților planetare pe suportul planetar.
Cele mai multe cutii automate au trei viteze înainte și folosesc două seturi de trepte epiciclice.
Secvențele de blocare ale trenului de viteză epiciclică sunt realizate de benzi de frână de acționare cu presiune hidraulică sau ambreiaje multi-plate.
Benzile sunt strânse în jurul roții dințate pentru a împiedica rotirea acestora, iar ambreiajele sunt utilizate pentru a bloca roata și planeta soarelui.
Succesiunea corectă de acumulare și eliberare a presiunii este controlată de un sistem complex de supape hidraulice, în combinație cu senzori care răspund la sarcina motorului, viteza drumului și deschiderea clapetei de accelerație.
Un mecanism legat de accelerație – cunoscut sub numele de kickdown – este folosit pentru a efectua o schimbare în jos pentru o accelerare rapidă. Atunci când apăsați brusc pe accelerator la maximum, o treaptă inferioară este selectată aproape instantaneu.
Cele mai multe cutii automate au un sistem de suprasarcină, astfel încât șoferul să poată menține o treaptă inferioară, după cum este necesar.