Evenimentul a reunit cei mai importanți jucători din domeniu, care au dezbătut subiecte legate de situația actuală și proiectele anunțate pe diferite segmente ale pieței precum: rezidențial, comercial, birouri și spații logistice, gestionarea eficientă a riscurilor de țară și de proiect, sursele de finanțare, avantajele dezvoltării sustenabile, provocările cu care se confruntă dezvoltatorii, analiza sectorului construcțiilor, modificări fiscale și legislative și efectele acesteia asupra pieței, dar și alte teme de interes specifice industriei.
Speakerii prezenți în cadrul conferinței au fost: INGO NISSEN, General Manager, Sierra Developments România, FLORIN FURDUI, Country Manager, Portland Trust, TATIAN DIACONU, CEO, Immochan România, ALEXANDROS IGNATIADIS, Co-fondator, Octagon Contracting & Engineering, ROXANA DUDĂU, Associated Partner, Head of Real Estate Department, Noerr, SORIN IOAN BLAGA, General Manager, Liebrecht & Wood România, DANIEL MOREANU, Managing Partner, Moreanu Law, ANA DUMITRACHE, Co-Country Manager, CTP România, ȘTEFAN CREMENE, Director Comercial, Willbrook România. Discuția a fost moderată de către ILINCA PĂUN, Managing Partner, Colliers România.
INGO NISSEN, General Manager, Sierra Developments România, a subliniat nevoia de schimbare în România: „Consider că perioada de timp în care s-au putut construi mall-uri s-a terminat. Nimeni nu mai este interesat să finanțeze sau să investească în astfel de proiecte, dar acesta este un lucru bun, pentru că avem nevoie de schimbare. Sierra Developments România nu mai vrea să construiască centre comerciale, ci zone de divertisment precum terenuri de tenis sau locuri de joacă.”
FLORIN FURDUI, Country Manager, Portland Trust, a oferit detalii despre cererea industriei imobiliare: „Brexitul și creșterea economică a României au făcut ca organizații mari din zona de PPO și IT să se îndrepte spre țara noastră și astfel a crescut cererea.” De asemenea, domnul Florin Furdui a adăugat că din punct de vedere al finanțării situația este una optimistă: „Băncile au devenit competitive. Vorbim despre un interes crescut pentru real estate. Există finanțare în România pentru proiecte bune cu piloni buni de business.”
TATIAN DIACONU, CEO, Immochan România, a povestit despre zona de retail: „Este o zonă care a suferit multe transformari în ultimii ani pentru că tot ce înseamnă digital-online a provocat o mulțime de întrebări precum: «Vom continua în același fel? Va avea de suferit comerțul fizic? Cum se vor așeza lucrurile?». Eu nu consider că online-ul va duce la dispariția comerțul fizic, pur și simplu ele vor lucra împreună și se vor găsi într-o zonă de echilibru.”
ALEXANDROS IGNATIADIS, Co-fondator, Octagon Contracting & Engineering, a vorbit despre prețuri: „Există o presiune a prețurilor care pornește din manoperă din cauza creșterii cererii în Europa și a migrației temporare a forței de muncă. Această lipsă presează salariile, ceea ce contribuie la creșterea costurilor.”
ROXANA DUDĂU, Associated Partner, Head of Real Estate Department, Noerr, a atras atenția asupra modificării legii urbanismului: „Aceste modificări impun o atenție mai mare la documentarea de urbanism ceea ce va duce la o întârziere a proiectelor, dar și la costuri mai mari. De asemenea, dezvoltatorii nu vor mai putea promova planuri parcelate decât dacă zona reglementată este cuprinsă în delimitatea de trei străzi sau de alte elemente ale cadrului natural.”
SORIN IOAN BLAGA, General Manager & Wood România, a oferit detalii referitoare la problemele legate de autorizări: „În zona de retail, dar mai ales în zona de rezidențial întâmpinăm numeroase probleme pe teren cu privire la cadastre, drumuri de acces existente sau trasee ale drumurilor de acces pentru potențiala infrastructură. Totodată, ne confruntăm cu greutatea prin care autoritățile locale sau județene se implică în a susține proiecte de infrastructură locală.”
DANIEL MOREANU, Managing Partner, Moreanu Law, a vorbit despre latura juridică a autorizației de construcție: „Spre finalul anului trecut, au avut loc niște modificări legislative importante în ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construcție, ceea ce ar trebui, în teorie, să determine o reducere a timpului de așteptare până la momentul emiterii autorizației de construcție. Este vorba despre un termen de 10 zile din momentul depunerii, timp în care autoritatea publică trebuie să notifice solicitantului dacă dosarul emiterii autorizației de construire este complet sau nu.”
ANA DUMITRACHE, Co-Country Manager, CTP România, a vorbit despre zona de online: „Cererea vine organic de la ocupanții noștri existenți care se extind nu doar în zona de warehousing, ci și în zona de e-commerce care aduce idei din shopping mall în warehouse. 20% din cererea existentă vine din zona de online, dar este o creștere progresivă, lucrurile nu se vor schimba peste noapte.”
ȘTEFAN CREMENE, Director Comercial, Willbrook România, și-a exprimat punctul de vedere cu privire la piața rezidențială: „Pe piața rezidențială middle și high lucrurile sunt mai așezate. A fost o efervescență foarte mare anul trecut și inclusiv anul acesta. Sunt foarte multe cereri din partea multinaționalelor, dar mai ales din partea ambasadelor și a altor organizații neguvernamentale. Așadar, pe această piață trendul este în creștere.”
In cea de-a doua sesiune, au fost prezenți următorii speakeri: MAURICIO MESA GOMEZ, Director General, Cordia România (Futureal Group), DRAGOȘ VÎLCEANU, Președinte, Asociația Brokerilor Imobiliari, ALEXANDRA SMEDOIU, Director Consultanță Fiscală, PwC România, ANDREEA COMȘA, Managing Director, Premier Estate Management, GABRIEL VOICU, Director Divizie New Homes, Coldwell Banker Affiliates of România, DANIEL MANAȚE, Președinte, ANEVAR. Discuția a fost moderată de către CĂTĂLIN ȘTEFANCU, Consultant Comunicare Real Estate.
MAURICIO MESA GOMEZ a afirmat că piața imobiliară din România a evoluat: „Comportamentul clienților din punct de vedere al vânzării apartamentelor s-a schimbat. Clienții sunt mult mai pregătiți, știu să analizeze un plan, se gândesc cum pot să amenajeze apartamentul, sunt atenți dacă este conform nevoilor lor. Piața este mult mai consolidată, mai matură și cred că vom avea o creștere constantă în următorii ani, din punct de vedere al prețului. Cu toate acestea, vorbim despre o creștere lentă, nu una agresivă precum cea din anul 2007.”
DRAGOȘ VÎLCEANU, Președinte, Asociația Brokerilor Imobiliari, a oferit câteva cifre oficiale referitoare la piața rezidențială: „România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană din punct de vedere al gradului de îndatorare față de PIB. Media în Uniunea Europeană a creditelor ipotecare este de 52% din PIB, iar țara noastră are numai 6,6% din PIB. De asemenea, ne aflăm pe ultimul loc în Uniunea Europeană și din punct de vedere al soldului de credite ipotecare, România având credite ipotecare în valoare de 500 de euro, media europeană fiind de 16.000 de euro.”
ALEXANDRA SMEDOIU, Director Consultanță Fiscală, PwC România, a vorbit despre reducerea cotei de TVA la 0%: „Măsura de TVA 0% la imobiliare este bună pentru că se vor vinde și se vor cumpăra mai multe apartamente, însă există și câteva probleme cu privire la această măsură legislativă. În primul rând, o astfel de măsură este interzisă de către Comisia Europeană și de către Directiva Uniunii Europene cu privire la taxa pe valoare adăugată. Totodată, dacă această prevedere va intra în vigoare, se va anula dreptul de deducere pentru tot ceea ce înseamnă costuri de construcție, iar dezvoltatorul poate fi în situația în care va trebui să înapoieze tot TVA-ul pe care l-a dedus la construcție și să nu-l mai poată recupera.”
GABRIEL VOICU, Director Divizie New Homes, Coldwell Banker Affiliates of România, a oferit informații despre cum va arăta piața rezidențială în anul 2017: „Din punctul meu de vedere, 2016 a fost cel mai bun an în ceea ce privește numărul de tranzacții și de unități finalizate. Anul 2017 a demarat foarte bine, întrucât am scăpat de frământările legii dării în plată. De asemenea, viitorul arată bine din punct de vedere al ofertei, întrucât multe apartamente se vor finaliza și se vor pune în vânzare în cursul acestui an în București și în împrejurimi. ”
ANDREEA COMȘA, Managing Director, Primer Estate Management, a confirmat dinamica pieței imobiliare: „Există cerere întrucât clienții în loc să își depună banii la bancă preferă să investească în apartamente. Cu toate acestea, nu ne aflăm în perioada 2005-2006, când totul se întâmpla speculativ. De asemenea, prețurile au crescut cu 4%, dar nu cred că vor mai crește în cazul în care actuala cotă de TVA de 5% va rămâne la 100.000 de euro.”
DANIEL MANAȚE, Președinte, ANEVAR, a abordat evoluția pieței imobiliare din Cluj-Napoca: „Vârful pieței este la Cluj-Napoca, pentru că acolo sunt creșterile cele mai puternice. Predicția este că orașul Cluj-Napoca va depăși sectoarele 1 și 3 din București în ceea ce privește prețurile la apartamente. Clujul a devenit cel mai puternic hub-IT din România. Prin urmare, salariile de acolo sunt foarte mari, iar lumea își permite să ofere mai mult pe apartamente și chirii.”
În urma acestei conferințe, am aflat că domeniul real estate este în curs de dezvoltare în România întrucât există ofertă, băncile acceptă să finanțeze proiecte pe acest sector, iar din ce în ce mai mulți oameni aleg să investească în locuințe noi.
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark alături de Noerr, IQOS, Moreanu Law, Biroul de Traduceri Champollion , cu sprijinul partenerilor media: Portal Electric, Agenda Constructiilor, Spațiul Construit, Ghid Construcții, Constructiv, Imobiliare.net, Mașini și Utilaje, Arena Construcțiilor, 100% Construct, Titirez.ro, Energynomics.ro, BursaConstructiilor, NewMoney, Jurnalul de Afaceri, Femei în afaceri, Ziare.com, Business24, SaptamanaFinanciara, Startups.ro, BusinessWoman, PRBox, Rbeconnect, Antreprenorinromania, Bucureșteni.ro, Promo Afaceri, Legal Marketing, Finzoom, Calendar Evenimente, Plan de afacere, Roportal, Transilvania Business, Debizz, MLM News, Economia Online, Global Manager, Avocatura, Manager Express, Chalbert, MediaRabbit, Revista Valoarea, Vox Capital, Administratie.ro.
Despre BusinessMark
BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B și pune la dispoziția clienților săi modele de dezvoltare complexe cu scopul de a-i conecta în mod direct cu mediul de afaceri și de a crea oportunități de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât și prin serviciile de B2B Public Relations, BusinessMark își propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare și promovare centrate pe business matchmaking și crearea de oportunități de dezvoltare.