De ce trei pasi și jumătate, și nu patru? Pentru că marele merit al networking-ului este acela de a funcționa ca un shortcut spre succes. Dacă îți închipui că trimiterea CV-ul la multe companii din domeniul tău de expertiză, ”împrietenirea” pe facebook și linkedin, sau participarea la evenimente corporate sunt suficiente pentru a progresa în carieră, atunci teancul de cărți de vizită care s-au prăfuit în sertarul biroului s-ar putea să te contrazică.

Arta networking-ului este departe de a fi o activitate rudimentară și accesibilă oricui are un cont de facebook sau de likedin. Networking-ul reprezintă acel instrument-minune care face diferența dintre doi oameni care au urmat cursurile aceleiași universități, au citit aceleași cărți și au participat la aceleași workshopuri. Descoperă cei trei pași și jumătate prin care îți poți schimba perspectiva asupra networking-ului.

1.Spune-mi pe cine cunoști ca să îți spun ce șanse ai să reușești.
“Cunoști” înseamnă mai mult decât a încerca să te promovezi în 5 minute la lunch-ul unui eveniment. Strângerea datelor de contact nu poartă numele de networking, ci de bază de date! Atunci când stai de vorbă cu cineva la un eveniment, încearcă în primul rând să fii selectiv și să ai o abordare mai curând calitativă, decât cantitativă. 3 cărți de vizită de la trei potențiali parteneri sunt mai utile decat 100 de la toată lumea. Al doilea aspect important pentru a transforma dialogul într-o fundație pentru o posibilă relație, este să nu încerci să îi vinzi nimic acolo, ci sa ”te vinzi” pe tine. Cel mai bine este să răspunzi la întrebarea “cu ce te ocupi” cu o informație mai savuroasă decât: ”Sunt specialist în marketing.”. Spune-i o scurtă poveste prin care evidențiezi plusvaloarea ta: “Sunt specialist în marketing, de 10 ani sunt Project Manager în compania X, noi am facut nebunia aceea…”.

2.Moneda de schimb pe orice piață? Relațiile.
Auzim adesea “Dacă aș avea o relație acolo, aș reuși’’. Extrapolând, putem concluziona că mai multe relații înseamnă mai multe șanse de reusită. Sunt oameni care au întrebarile potrivite și oameni care au raspunsurile potrivite. Important e să îi cunoști și pe unii și pe ceilalti, la momentul potrivit. Atunci cand participi la evenimente, încearcă să fii tu însuți un ”conector”. Învață să fii cel care îi recomandă pe alții, care îi pune în legatură pe cei care au diferite nevoi, cu cei care au soluțiile și vei deveni astfel un personaj important pe harta conexiunilor sociale. Andy Lopata, autorul cărții “Recommended: How to sell through networking and refferals”, care se va afla la București pentru un Masterclass de Networking de două zile, spunea la un moment dat că cea mai importantă resursă a unei companii sunt relațiile celui care o conduce, iar el nici nu știe.

3.Ai cunoștințe avansate în IT? Nu. Dar am cunoștințe care au cunoștințe avansate.
În câte persoane poți ajunge la pesoana de care ai nevoie? Pentru a testa eficiența networking-ului pe care îl întreprinzi, întreabă-te prin câte dintre relațiile tale poți ajunge la orice persoană din România, indiferent de funcție? Daca nu sunt mai mult de 5, înseamnă că faci ceva bine. Daca nu, dezvoltă-ți calitățile de orator, învață tricks and tips, și mergi la evenimente, citește și documentează-te așa cum ai făcut-o atunci când te-ai pregătit pentru domeniul în care activezi acum. Transformă networking-ul într-una din specializările tale și vei descoperi beneficiile sale în timp.

4….și jumatăte.
Networking-ul realizat la nivel profesional este de fapt o activitate susținută. Nerworking-ul nu se termină la sfârșitul evenimentului ci, dimpotrivă, abia atunci începe. Un efort mic îți poate deschide oportunități la care nici nu te aștepți. Transformă “baza de date” într-o rețea puternică de networking: realizează un follow-up riguros, trimițând un mail personalizat, poate chiar cu o idee punctuală care ți-a venit în urma discuției de la eveniment, dar care să fie în beneficiul interlocutorului tau, si nu al tău. Pune întrebări, cere sfaturi, amintește-ți să trimiți mesaje personalizate de sărbători, dezvoltă și cultivă relațiile pe care le construiești, fără a aștepta beneficii imediate și fără superficialitate.
Fă în așa fel încât numele tău să fie primul care le vine în minte celor care te cunosc, atunci când aud întrebarea “Cunoști pe cineva care se pricepe la…?”.

Banner SapunulCheia.ro